Sexuellt våld mot kvinnor av män

m

 

Såhär ser dagens löp ut på Expressen. För bara några dagar sedan skrev jag ett inlägg om två andra gruppvåldtäkter och nu ett ett par dagar senare rapporterar medierna om två nya gruppvåldtäkter, varav ena ägt rum i Sverige. Och då ska vi komma ihåg att under de här dagarna har tusentals andra våldtäkter mot kvinnor skett världen över som inte svenska medier (eller medier över huvudtaget) uppmärksammat. Detta sker nu. Medan vi sett på teve, äter mackor, pratar om gårdagen och vattnar blommorna.

 

För en tid sedan diskuterade jag ansvar med en bekant som råkar vara man. Jag hade läst boken APM och var precis som författarna frustrerad över att så få män hörs i diskussionen kring våldtäkt. Över hela världen finns kvinnorättsorganisationer som kämpar mot våldtäkt och för kvinnors rättigheter. I organsationerna arbetar och verkar en överhängande majoritet kvinnor. Det är hela tiden kvinnor som tar i frågan och lyfter den. Kolla bara i diverse kolumner i valfri svensk dagstidning, hur många män är det som där lyfter frågan om sexuellt våld mot kvinnor? Otroligt få, framförallt jämförelsevis med de kolumnister som inte är män.

Min manliga bekant menade att han inte hade något ansvar över vad andra män gör mot kvinnor. Men där tycker jag att han har fel. Män som säger precis det som min manliga bekant sa vill inte se sig som en del i ”gruppen” män, utan som en enskild individ.

PROBLEMET är ju att du som man skördar frukterna av att vara just en del i gruppen män! Exempelvis har du har idag lättare att komma in på arbetsmarknaden (även utan utbildning), du tjänar mer för samma arbete, du är normen, du utsätts varken för sexism eller våldtäkt på det systematiska sätt kvinnor gör världen över. Såväl i hemmet som i krigshandlingar.

Frukterna av patriarkatet skördar du alltså automatiskt som en del i gruppen man, men är samtidigt inte villig att stå upp och ta ansvar för den enorma diskriminering kvinnor utsätts för av just gruppen män?

I boken APM kommer en man med argumentet: ”men eftersom ni är de drabbade är det också ni som bör ta kampen” varpå fantastiska Laila Freivalds frågar om samma tankesätt gällde svartas kamp i Sydafrika?

För tänk er någon säga: ”Låt de svarta i Sydafrika ta kampen där, de är ju trots allt de som är drabbade”. Vilken jävla skandal, och otroligt rasistiskt. Men när det gäller kampen för ett jämställt samhälle och därmed kampen mot ett utbrett sexuellt våld mot kvinnor är attityden precis denna. En slags rasism mot kvinnor. Ett nekande och ett sätt att se våldtäkt som en ”kvinnofråga” som därför bör skötas av kvinnor. Ett fullkomligt vidrigt synsätt.

 

Egentligen var det vidrigheten i själva handlingen våldtäkt jag skulle skriva om, men blev någonstans i mitten av texten så fruktansvärt trött över att jag känner mig så ensam i att brusa upp så av den här typen av nyheter. Inte ensam här i bloggen där ni är många som håller med och brinner för liknande frågor, men ensam irl.

Jag önskar att fler män i offentligheten skulle vilja ta i den här frågan, skriva böcker, krönikor och blogginlägg om mäns sexuella våld mot kvinnor. Jag tror att en ny publik skulle nås och att frågan (tragiskt nog) skulle få mer tyngd. Och så önskar jag innerligt att alla män jag känner och älskar skulle vilja engagera sig och ta ansvar för det sexuella våldet mot kvinnor och dela ilskan med mig. Inte blunda och i största möjliga mån ifrånsäga sig allt ansvar.

59 kommentarer
  1. Anna skriver: januari 13, 201311:48 f m

    Ett av de mest tydliga, välskriva och rakt-på inlägg jag sett i frågan! Du går från klarhet till klarhet. Mycket bra!

  2. Linnea skriver: januari 13, 201311:57 f m

    Ett problem med detta är att män ofta känner sig personligt anklagade när man pratar om feminism i allmänhet och våldtäkt i synnerhet, vilket gör att de går i försvarsställning istället för att sympatisera. Det är vansinnigt frustrerande men superviktigt att komma ihåg eftersom enda chansen att nå killarna som känner sig anklagade är att först visa att det verkligen inte handlar om påhopp mot dem för att de råkar vara män. Ingen som känner sig attackerad kommer lyssna på den som ”attackerar”, och det spelar ingen roll om attacken är avsiktlig eller bara uppfattas av den som lyssnar. Personligen tycker jag det är väldigt bakvänt att snarare tänka ”vadå JAG våldtar ingen, jag bär ingen skuld” istället för ”FY FAAN för de män som våldtar, vi måste skapa förändring!!” men det är väldigt vanligt.

    Och nej, det är verkligen inte bara den som är drabbad som ska skapa förändring, det går ju inte. Oavsett om det gäller mobbing, rasism eller kvinnoförtryck måste de som inte råkar vara drabbade ställa sig på de utsattas sida för att skapa förändring.

    Svar: Visst är det lättare att nå någon som inte känner sig attackerad, men samtidigt; tusentals kvinnor våldtas av män varje dag världen över, ska jag genom en enorm skopa pedagogik och ett slags ”daltande” försöka få män i västvärlden att bry sig? Är de inte bättre än så?

  3. Mikaela skriver: januari 13, 201312:01 e m

    Du är så jävla bra!

  4. Ingrid skriver: januari 13, 201312:06 e m

    Så himla bra skrivet. Ska länka det till alla jag känner. Att folk inte har kunskap om såna här sexistiska och rasistiska strukturer som faktiskt fint är, ja, det vidrigaste som finns. Så tack för att du finns och tar upp det här. Du inspirerar och ÄGER. Fortsätt med det finaste du! Så kommer fler att börja också. Heja heja.

  5. Josefin skriver: januari 13, 201312:11 e m

    Jag kan tänka mig att just detta ”du som man bär ansvaret för alla män” tänket skrämmer bort många män, det är ett tänk som får mig som tjej att vägra kalla mig feminist. Jag fattar inte varför han som man har mer ansvar för detta än vad du och jag som människor har. Jämställdhet är en självklar grej att slå för, men att slå för att män ska betala tillbaka för år av förtryck är eller för något som andra män gör, är som att sätta alla födda -83 på anstalt för att en människa född -83 misshandlade en hund till döds. Med en ganska anklagande inställning till män, är det ju inte så konstigt att de är underrepresenterade. Och här är det då männens fel att de är underrepresenterade, medans i en mansdominerad branch är det oxå männens fel att det inte är jämställt? Broarna når lixom inte ända fram, det är fina resonemang, men de håller inte. Som sagt, inget fel i jämställdhet såklart, men feminism skrämmer mig, och då är jag tjej.

    Svar: Hej Josefin! Vad tråkigt och synd att du känner så, jag önskar innerligt att du läser mitt inlägg igen. Du skriver att du inte förstår varför män bär ett ansvar, men precis detta svarar jag på i inlägget. Hoppas du tar dig till lite feministiska teorier och läser på lite mer kring feminismen så du slipper känna dig rädd. Stor kram!

  6. Z skriver: januari 13, 201312:14 e m

    Bra Hanna!! Grymt! Fortsätt!! Och tack!! :)

  7. Terese skriver: januari 13, 201312:26 e m

    Josefin: Nu läser du vad du vill läsa, ingenstans står det i texten att män har (eller ska ha) MER ansvar för detta än vad kvinnor har. Vi ska ha samma ansvar för detta, men problemet är att många män tar ingen ansvar över huvud taget. Ingenstans står det heller att man ska ”betala tillbaka för år av förtryck” och det är ingen feminist över huvud taget som har detta synsätt (finns självklart undantag med DET är inte feminism). Vi vill ha JÄMSTÄLLDHET, och inget annat, inga syndabockar. Både män som kvinnor är lika ansvariga för patriarkatet, normerna och allt som gör att vi idag i Sverige 2012, fortfarande inte är jämställda.

  8. Terese skriver: januari 13, 201312:28 e m

    Förövrigt Hanna, grymt inlägg!!

    (Ser att jag skrivit man istället för män på ett ställe, men ni fattar ändå hoppas jag!)

  9. Desire skriver: januari 13, 201312:45 e m

    Så jäkla rätt och bra skrivet! Är så less på att få diskussioner av detta slag och om annat, undanskuffade för att ingen orkar eller känner sig tillräckligt delaktig i frågan. . Less på att få en suck tillbaka och en blick som säger ”måste vi prata om det här nu”. Men när sjutton ska man ta tag i det då?? Ååhh blir så frustrerad och jag tycker man kan jämföra tamkesättet ” att man inte har med saken att göra” med tanken ”det händer inte mig” …vi människor (många) kan för sjutton inte se allvaret i saker och ting förens det drabbar sig själv eller någon närstående. . Och då har det ju för bövelen redan hänt! ! Åh varför inte bara hjälpas åt och göra nått åt allt skiit.. Som du skriver så känner man sig ensam. Så viktigt att aldrig sluta prata, prata och åter prata om det man vill förändra och tycker är orättvist.. och det är underbart med dig Hanna att du tar upp så viktiga ämnen! Du är grym! Varma hälsningar från svallet!

  10. Johanna skriver: januari 13, 201312:46 e m

    Du är så klok Hanna!
    Jag bara önskar att jag blir som dig när jag blir stor.
    Du är helt klart min förebild. Du är så himla insperarande!
    Älskar din blogg!
    Keep it up girlfriend! Kram

  11. klittlitt skriver: januari 13, 201312:48 e m

    Gud vad bra skrivet. Du är så grym.

  12. marie j skriver: januari 13, 20131:04 e m

    HELVETE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  13. Maja skriver: januari 13, 20131:04 e m

    PREACH SISTER

  14. Sandra skriver: januari 13, 20131:07 e m

    Å känner igen mig! Är alltid ”den jobbiga” som börjar gå in i långa feministiska resonemang när jag diskuterar nyheter och liknande med folk. Känner också igen att det är få män som tar upp debatter som rör ”kvinnofrågor”. Satt i en diskussion med folk på jobbet nyligen och diskuterade bland annat löneskillnader. Den enda mannen i sällskapet fick höra ”stackars dig som tvingas lyssna på det här”, och en annan del av diskussionen handlade om hur fel det var att feminism hette just ”feminism” istället för att gå till djupet av de viktiga frågorna vi pratade om. Det säger väl en del om debattklimatet ibland.

    Men även om jag har ett begränsat inflytande och räckvidd i världen tycker jag att jag gör en viktig insats i samhället genom att gång på gång ta debatten och ifrågasätta folks värdering och antaganden och våga gå djupare i debatten. Annars är det så lätt att ett samtal kring t.ex. våldtäkt stannar i ett ”ja det är ju synd” istället för en diskussion kring VARFÖR våldtäkter, diskriminering osv. sker och vad vi kan göra åt det. Så mitt tips är att i en diskussion alltid ta steget längre och ifrågasätta antaganden med att fråga just VARFÖR.

    Fast jag bara är en person så har jag faktiskt lyckats göra skillnad hos några människor i min närhet. Mitt ständiga diskuterande av rasism, homofobi och feminism har gjort att min bror gått från homofob rasist till nån som står upp mot just det. Så att vi pratar om det är SJUKT viktigt och gör verkligen skillnad.

  15. Emilia skriver: januari 13, 20131:11 e m

    Du är bäst Hanna!

    Och apropå det som Linnéa skriver, om män som känner sin anklagade så tror jag att det är många män som känner skuld men försöker trycka bort skuldkänslorna. De säger t.ex. inte ifrån när en kollega är sexistisk mot en tjej på jobbet eller när nån kompis behandlar en överberusad tjej dåligt etc. De fattar att det är fel men säger inte ifrån och känner därför en skuld som de inte vill känna.

  16. Anna skriver: januari 13, 20131:15 e m

    Tack Hanna, för att du inte ger upp utan fortsätter att skriva. Det kan kännas hopplöst, kanske till viss mån är det i dagsläget, men att ge upp är då inte rätt val. Snälla fortsätt, jag ska fortsätta. Du behövs VERKLIGEN. Hoppas du fattar det. Vi alla behöver dina texter och tankar för att fatta.

  17. Emily skriver: januari 13, 20131:17 e m

    Du är så jävla bra tycker jag! Jag har precis läst ditt inlägg och håller med dig om allt och hade tänkt skriva massa bra grejer här nu men blev helt tom. Tankarna bara försvann och klumpen jag har i magen pga detta blir inte mindre utan tyngre och tyngre för varje dag! Vet du vad jag skulle vilja att du tipsar om i din blogg, saker man kan göra, grupper man kan gå med i, vad som helst! Jag vill kämpa och jag vill förändra! Jag vill kunna gå hem i det området jag bor i utan att behöva känna att jag behöver kolla över min axel. Jag vill kämpa för oss! Och jag önskar att männen hade hängt på.

  18. Victoria- Alla Förtjänar Att Leva skriver: januari 13, 20131:18 e m

    Hej HP!

    Nu när våldtäksdebatten är i full gång så tycker jag att det är passande att tipsa dig (och dina läsare) om en bok som heter ”F-ordet- Mot en ny feminism”. F-ordet är en väldigt INTRESSAN och NYTÄNKANDE bok om olika ämnen såsom våldtäkt, VARFÖR prostitution är lagligt i Tyskland och historien bakom det (etc.).

    Jag fann kapitlet om våldtäkt särskilt intressant. Detta stod i början av kapitlet;

    ”… Men vad händer med den kvinna som trots allt blir våldtagen? Är hennes liv förstört? Ja, det brukar man hävda.
    Journalisten Anna Svensson hävdar något annat. Hon tycker inte alls att våldtäkt är det värsta som kan hända en kvinna. Det går alldeles utmärkt att helas och leva fullständigt efter ett sexuellt övergrepp. Problemet är bara att kvinnorörelser, opinionsbildare och välmenande jämställdhetspolitiker inte tror det. För de verkar tro att en kvinnas själv sitter i hennes kön.

    Det, menar Anna Svensson, är inget annat än gammal hederlig sexism.”

    Svar: Åh! Köpte den boken för ett par år sedan och just DEN krönikan är min absoluta favorit. Speciellt när hon relaterar till låten ”allt som är ditt” som handlar om våldtäkt. Vadå allt som är mitt? Som att hela min personlighet sitter i könet. PUSS!

  19. Lisa skriver: januari 13, 20131:21 e m

    Jag tycker också som många andra skriver att du är grym

    Jag har dock två frågor som jag undrar om du har åsikter om från ett genus perspektiv, relaterat men mest orelaterat till detta inlägg…

    Vad tycker du om EU:s beslut att det blir förbjudet att använda kön som ett kriteria för att besluta om bil försäkring etc. Detta gör att försäkringen blir dyrare för kvinnor även fast det är män som står för flest olyckor inom vissa åldersgrupper?

    En annan frågeställning, vad tycker du om att i andra EU länder så tjänar yngre kvinnor ofta mer änmännen(beroende på högre utbildning) fram till en viss ålder, vilket är barnafödaråldern, då de bestämmer sig för att jobba kortare vecka eller stanna hemma helt och hållet

    Tänkte bara att det skulle vara väldigt intressant att höra om dina åsikter om dessa eftersom jag tycker att du brukar ha så kloka åsikter

    Tycker din blogg är grym

  20. lotta skriver: januari 13, 20131:22 e m

    Känner med dig! .

  21. Mella - stolt medlem i PK-maffian skriver: januari 13, 20131:45 e m

    Jag tycker du har så himla rätt! Något man måste göra skillnad på när man pratar om detta är ansvar och skuld. Det är inte enskilda mäns fel att samhällsstrukturerna ser ut som det är inte deras fel att män i generationer innan dem har behandlat kvinnor illa. Men som priviligerad grupp så har de ett ANSVAR för att inte fortsätta bidra till förtrycket, och de har ett ansvar för att säga ifrån och göra sig medvetna om förtrycket. Det är inte deras FEL att det ser ut som det gör, men det är deras ANSVAR att ta avstånd och kämpa emot det som är fel.

  22. Isa skriver: januari 13, 20131:46 e m

    Skitbra!!

  23. Emelie skriver: januari 13, 20131:51 e m

    Alltså började gråta av ilska, frustration och den enorma känslan av hopplöshet nu (vilket händer typ varje gång jag läser en kvällstidning på nätet pga alla våldtäkter osv). Fyfan, vill typ inte sätta mina framtida barn till den här förjävliga världen. Diskuterade dessutom precis huruvida ”kvinnor i arabvärlden” vill vara hemma med barnen osv med en manlig korridorare som påstod att så var det och att dessa kvinnor var jätteglada med det………….. Du är fan en ljuspunkt i mörkret Hanna! Att gå in här och inte känns sig så ensam med denna frustration. Tack.

  24. Sarah skriver: januari 13, 20132:16 e m

    SPOT ON!

  25. Sebastian skriver: januari 13, 20132:27 e m

    Du har så rätt i allt du skriver, jättebra skrivet!

  26. Emma N skriver: januari 13, 20132:35 e m

    Jättebra skrivet Hanna!! Skulle uppskatta att få höra dina åsikter om Lisas frågor, här ovanför. Ha det bra!

  27. Hanna skriver: januari 13, 20132:38 e m

    Grymt jobbat Hanna!
    Det är så skönt att någon annan (som du och de i kommentatorsfältet) känner såhär, som jag, och blir så arga/ledsna/irriterade på att det mest av allt är kvinnor som engagerar sig i det här. Bra exempel av Leila Freivalds också!
    Stor kram

  28. Maria skriver: januari 13, 20133:01 e m

    Har aldrig riktigt tänkt på hela den här grejen med att så få män tar upp frågor kring våldtäkt, men när du säger det så märks det ju mycket. Diskuterade med min pappa och detta och han sa att
    kvinnor kanske känner andra kvinnor som har blivit våldtagna, och på så sätt har de lättare att relatera till det osv osv. Men så är det ju defenitift inte, då kvinnor känner gott om män också. Det är ett mysterium för mig hur de tänker kring detta. Dock hade jag och några av mina kompisar en diskussion med vår manliga engelskalärare om gruppvåldtäkten i Ohio, så det finns ju män som tar upp frågan, jag tror att det bara måste bli fler av dem.

    Och du skriver så otroligt bra, du sätter fingret på det som jag inte kunnat sätta fingret på.

  29. Malin skriver: januari 13, 20133:09 e m

    Åh, hanna! Jag tycker du verkar vara en så otroligt smart, snäll, sympatisk, trevlig, rolig, skarp, öppen och fin person. Om du känner dig ensam, maila mig: malinkrizan@gmail.com, så kan vi fika och diskutera de här frågorna irl samt peppa varandra. Jag har också många asfina och roliga vänner som är feminister (både kvinnor och män) som jag gärna delar med mig av! Det enda dåliga är att jag bor i göteborg… Men du kanske vill komma hit och hälsa på någon gång? Du får sova på min inte så sköna men välkomnande bäddsoffa. PUSS och kämpa!

  30. elin skriver: januari 13, 20133:21 e m

    åh, vad du är bra! puss.

  31. Helene skriver: januari 13, 20133:31 e m

    Åh vad jag önskar att fler kunde tänka som du i dessa frågor!
    Bra skrivet!

  32. Majs skriver: januari 13, 20134:17 e m

    Du har så fantastiskt bra åsikter och tankar. Men håller med dig om att de är få personer i verkliga livet som man kan diskutera detta med utan att folk ska himla med ögonen och tycka att man är jobbigt. Fantastiskt fin lägenhet har du också! :)

  33. Annika skriver: januari 13, 20134:28 e m

    HURRA HURRA!

  34. Simone skriver: januari 13, 20134:34 e m

    Du är så bra hanna! Önskar att fler var så kloka som du

  35. nobody skriver: januari 13, 20134:45 e m

    Så jävla bra skrivet!, självklart ska män ta sitt ansvar! Precis som judarna i Malmö ska ta sitt ansvar för hur israel beter sig!. Och jag som ateist borde ta ett ansvar för vad tex Stalin och mao gjort mot männskligheten. Tyckte även din poäng med sydafrika va bra!, och jag hoppas du tar dit ansvar för vad vita gjort mot svarta genom historien!

    Svar: Hej Nobody! Jag anar sarkasm i din kommentar och tycker det är synd att du fånar dig på det här sättet över ett så otroligt viktigt ämne. Men för att på något sätt försöka svara sakligt på din kommentar vill jag säga att jag som vit, privilegierad medelklass har ABSOLUT ett ansvar för fattigdom och utvecklingsländer. Det är viktigt att jag förstår och reflekterar över att jag genom min hudfärg och klass är privilegierad och har flera fördelar. Därför drar jag även mitt strå till stacken genom att skriva om sådana frågor här i bloggen (du hittar i arkivet om du söker) och ger även en ekonomiska summa varje månad. Just etnicitet och religion är ju något som diskuteras otroligt mycket idag från olika håll, och otroligt många judar har både diskuterat, kommenterat och skrivit om Israels handlingar. Där finns inte den ensidiga diskussion som finns i frågan om våldtäkt, där män i så stor utsträckning inte ta ton i frågan.

    Ha det fint, kram.

  36. Amanda skriver: januari 13, 20134:59 e m

    Visst är det så att alla har lika ansvar att behandla våra medmänniskor rätt, både tjejer och killar. Att jobba tillsammans för att få ett mer jämställt samhälle är jätteviktigt att tänka på, framför allt så ligger mycket åt att ta på sig genusbrillorna och vara kritisk mot strukturer och ens egna, liksom ens närmstas, handlingar. MEN att ta ansvar för att man representerar en HEL grupp på miljoner, miljarder människor tycker jag ibland kan gå lite väl långt, åt båda hållen. Att kvinnor ska vara ”systrar” och ta hand om varandra liksom att män ska vara ”bröder” (VILKET I MIN MENING ÄR IDIOTI – redan där börjar man ju dela av könen och dela upp vem som ska hålla vem bakom ryggen) och ta ansvar för den andras (framför allt påvisade) -onda- handlingar runt om i världen kan ju vara väldigt svårt att göra på något annat sätt än att uttrycka i ord att man tycker det är hemskt och fel. Man hade aldrig bett en person, baserat på etniskt ursprung, ”representera sin grupp väl” och efter det uppfattats helt pk, därför anser jag inte heller att det är helt pk att be en person göra det utifrån sitt kön. DÄREMOT är det ju superbra att göra gott och försöka tänka gott som MÄNNISKA och ta avstånd från fel andra MÄNNISKOR gör och inte glömma att påvisa problemen som ligger bakom, i det här fallet idiotiska strukturer!

    Jag menar inte att detta inte är rätt på sitt vis men man får heller inte glömma att individargumentet även är rätt så länge man känns vid problemen vi har med genus och jämställdhet; visar tydligt vad man tar avstånd från och tycker är FEL (som exemplen ovan) och sedan därefter beter sig bra.

    Detta kommer alltid vara en känslig fråga just eftersom det faktiskt ligger en individ bakom det kön man är tilldelat, och det måste man acceptera och kännas vid. Liksom den individen, oavsett vem hen är, måste kännas vid att jämställdheten än inte är oss helt nådd. Det är komplext. Man kan inte lösa könsrelaterade problem genom att dela upp könsrollerna ännu mer.

  37. frida skriver: januari 13, 20135:53 e m

    åh du får en verkligen att öppna ögonen. mår så sjukt dåligt över att världen är så här, blir fruktansvärt arg! snälla sluta aldrig ta upp sånt här i din blogg!

  38. nobody skriver: januari 13, 20136:01 e m

    Tack för ditt svar. Jag personligen tycker det är fel att behandla andra efter gemensamma nämnare som kön, religion, etnicitet osv. Det jag ville visa i mitt första inlägg var hur luddigt det kan bli. Var ska man dra gränsen? Jag tror dessutom att det är direkt farligt att tänka i dessa banor. Tänk på alla som lägger skuld på varandra pga detta?, där människor utsätter oskyldiga människor för lidande pga gemensamma nämnare.
    Jag tycker man ska bidra precis som du gör, men inte pga ansvar för vad andra gjort, utan pga medmänsklighet

  39. linnea svensson skriver: januari 13, 20136:37 e m

    Jag håller helt med!
    Jag driver en gaaanska stor blogg på våra lokaltidning. Nu ska jag utnyttja det lilla medieutrymme jag har och skriva ett liknande inlägg. Trist att jag är tjej bara! du är awesome Hanna

  40. karin skriver: januari 13, 20136:46 e m

    Åh, jag håller med! Men det är så komplext, detta. Jag läser några feminism-inriktade bloggar (typ din, Lady Dahmer, Nina Åkestam), lite böcker osv om feminism och brinner för detta. Min sambo tittar på discovery, läser miljö-tidningar, är vegetarian, spontanshoppar INGENTING och sopsorterar som en jävel. Han anser sig vara för jämställdhet och anser att han lever som han lär, på en rimlig nivå (typ drar inte sexistiska skämt, är för lika lön för lika arbete, planerar att vara pappaledig) och jag anser mig vara miljövänlig på en rimlig nivå (lämnar avlagda kläder till röda korset istället för att slänga dem, försöker att inte äta kött så många gånger i veckan, sopsorterar i alla fall det som uppenbart). Dock blir vi alltid irriterade på varandra när vi diskuterar våra hjärtefrågor, just för att vi inte FATTAR hur någon så smart och bra inte kan ta tillräckligt ANSVAR i just den här SUPERVIKTIGA frågan (typ feminism respektive miljö). Jag blir FÖRBANNAD på att min kille inte tycker att det är fel att ca 80% av alla killar 18-25 år kollar på porr, jag blir FÖRBANNAD på att han inte upprörs av sexistisk reklam etc. Han blir FÖRBANNAD när jag lämnar lampor tända i rum där jag inte är, när jag inte pallar ta ur plastinsatsen ur alladin-asken utan slänger hela i hushållsavfall istället för i plast respektive kartong. Vi båda använder samma argument för att slippa engagera oss (typ det gör ingen skillnad att just jag slarvar). Vi använder också samma argument för att skälla på varandra (skärp dig, många bäckar små, alla måste ta ansvar!!!). Samtidigt är vi ju båda hyfsat medvetna om båda sakerna och nånstans är man ju bara människa. Ingen kan ju göra allt på alla fronter – kanske är det rimligt att välja sina hjärtefrågor och vara ”good enough” på resten? Kanske är det mänskligt att männen inte väljer feminism som sin hjärtefråga i lika hög utsträckning som kvinnor (det påverkar ju inte dem personligen på samma sätt)? Likväl är det ju ett problem… Svårt!

  41. linnea svensson skriver: januari 13, 20137:15 e m

    http://nlt.se/spanain/bloggar/1.1337903-spana-in-bloggen?blogPostEditorAction=view_public_blog Hej igen, hehe, det gick fort att skriva blogginlägget. Här är länken om du vill läsa Hanna, eller ni andra som läseer!!! :)

  42. Emma skriver: januari 13, 20138:02 e m

    Tycker detta inlägg var väldigt välskrivet och att du uppmärksammar en jätteviktig sak. Har bara en liten sak att tillägga och det är att precis som män skördar frukterna av alla de positiva saker du nämner får de ju också som grupp ta konsekvenserna av sitt kön eftersom det, precis som du skriver, oftast är män som våldtar. Det finns ju miljarder män som aldrig någonsin kommer att våldta och säkert känner sig utpekade på ett obehagligt sätt varje gång diskussionen tas upp. Precis som jag känner när folk (män) säger att kvinnor är dåliga på att köra bil. ;)

  43. Lea skriver: januari 13, 20138:09 e m

    Personligen tror jag en del av problematiken ligger i att många män har en tendens blanda ihop begreppen ”ansvar” och ”skuld”. En man har inte automatiskt någon SKULD i sexualbrott andra män begår mot kvinnor,däremot ett ANSVAR att se sin plats och sina privilegier i den struktur som ligger till grund för dessa brott. Tycker estradpoeten Olivia Bergdahl sätter fingret på just detta i sin dikt ”Text till min son” där hon skriver följande:

    ”Du kommer bli vinnare i ett orättvist spel, och det är ditt ansvar att förändra, men det är inte ditt fel”

    Tack för en som alltid bra text, Hanna!

  44. löbbe skriver: januari 13, 20138:16 e m

    Om män inte engagerar sig i detta, hur kommer det sig då at så många fler män röstar på SD? Det ända partiet som vill göra nått åt detta?

    Svar: ….Eftersom alla invandrare våldtar? Otroligt befängt och rasistiskt att påstå något sånt. SD vars riksdagsledamoter kallade en tjej för ”hora” lite classy på fyllan. Du måste ju ha läst partiprogrammets jämställdhetspolitik? Kvinnosyn och familjepolitik som taget från 1950-talet. Att fler män röstar på SD handlar om att det är ensamma unga, osäkra, vita män som söker sig till högerextrema organisationer.

  45. Beatrice - hon med Herbariumet. skriver: januari 13, 20139:05 e m

    Är glad att jag hittade hit. Det här kan vara det mest välskrivna inlägget jag sett hittills i den här frågan, och jag är glad att någon tar upp det på ett så bra sätt! GO, GO, GO!

  46. linn skriver: januari 13, 20139:27 e m

    Underbart bra inlägg, delat det på min fb nu!! Så himla rätt, blir så inspirerad och känner att du har så rätt i allt du skriver. Fler måste ta ansvar, det måste vi alla, men det krävs MER från män inom just den här frågan, så är det bara! ALLA måste visa att det inte är okej.

  47. M skriver: januari 13, 20139:31 e m

    Alltså, du är så bra på att skriva RELEVANTA inlägg. Tack för det!

  48. Tove skriver: januari 13, 201310:12 e m

    Kan säga såhär, du känner dig ensam på samma sätt som jag känner mig ensam vilket betyder att vi inte är det! Jag brusar också upp mig något otroligt, på ett sätt som ibland får mig att undvika den här typen av nyheter för att jag inte orkar ”känna”. Har sen jag var typ 14 stört mig på att män inte tar mer plats i denna fråga, hur kan inte fler män ta mer ansvar!? it’s a mans world and it’s shitty

  49. bebopulula skriver: januari 13, 201311:01 e m

    Alltså, du skriver så jävla bra! MEN, själv är jag JÄVLIGT trött på denhär typen av artiklar.. Det jag menar är att det ofta blir så att medier skriver ut dessa ganska snaskiga historier utan att egentligen gå till kärnan (manligt förtryck av kvinnan). Varenda sånhär rubrik bör svaras med en artikel om mäns strukturerade våld (sexuellt inkluderat) mot kvinnor som sker i hemmet VARJE DAG!!

  50. Lisa skriver: januari 13, 201311:08 e m

    Jag håller med på många sätt! Visst borde män ta mer ansvar och visst borde jämställdhet vara något som ALLA är för och mäns våld mot kvinnor något som ALLA kämpar mot, och tycker är viktiga frågor. Anledningen till att detta inlägg kan tolkas fel är att på samma sätt som vissa grupper i samhället (t.ex. invandrare, homosexuella, kvinnor etc.) ofta beskylls för handlingar som utförts av individer, så kan man på samma sätt inte beskylla gruppen män för att vissa män begår våldtäkt. Sen är det NATURLIGTVIS viktigt att försöka förstå varför en som vit, heterosexuell man automatiskt ges fördelar i samhället, och därmed också inse att man är en del i ”gruppen” män, som du skriver. Äh, jag fattar ju vad du menar. Men förstår du hur jag tänker, varför detta kan misstolkas?

  51. Alexandra skriver: januari 14, 20138:59 f m

    Att han tycker att kvinnor ska föra kampen själva är vidrigt. Som du sa är det som att säga att människorna i Afrika ska föra kampen ensamma. Men vilka är det som har försatt dem i fattigdom? Jo, de vita, som genom kolonialism fråntagit dem resurser och en framtid. Vi har ett ansvar att reparera skadorna där.

    Det är män som utsätter kvinnor för våldtäkt, bör inte männen föra kampen då? Det är deras ansvar. Att beskylla kvinnor för mäns djuriska helt oacceptabla beteende är också vidrigt. Män och kvinnor ska föra kampen tillsammans.

  52. peachbeast skriver: januari 14, 20139:43 f m

    Bra påpekat! Synd bara att endast kvinnor än så länge verkar det som. Hoppas dina killkompisar ser ditt inlägg, tar det till sig och förstår att det inte handlar om att smutskasta män och säga att de är onda monster.

  53. Andrea skriver: januari 14, 20135:59 e m

    Jag håller med om vad som många andra redan skrivit, att i frågan om feminism och anti-våldtäkt. Retoriken är ofta agressiv, och ibland kan agressionen till och med uppfattas som att den riktas mot män generellt. Det var ju någon som sa att alla män är potentiella våldtäktsmän. Jag tror inte vi kommer komma så mycket längre i jämstäldhets-och genusdiskussionen innan vi slutar använda ord som kvinnoförtryck och patriarkat, de orden är så laddade. Fler män skulle nog engagera sig om de slapp känna sig anklagade och skuldbelagda, när man slutar lära ut genus som till stor del är skriven ur kvinnligt perspektiv med ”bevis” på olika uttryck för förtryck, och med en ‘nu jävlar-mentalitet’.

    Missförstå mig rätt, jag tycker genus är viktigt och jag tycker diskussionen för jämställdhet är viktig, men jag tycker att retoriken måste förändras för att få med män i diskussionen. Den måste bli mer konstruktiv än vad den är idag. Annars blir det svårt att få någon förändring i samhället.

  54. Jennifer skriver: januari 14, 20138:28 e m

    Du skriver så relevant och bra! Jag kan inte hålla med mer, även om jag faktiskt inte kommit in på tanken på samma sätt som du gjort här i denna text. Det du skriver är så sant och du har hjälpt mig väldigt mycket i mina feministiska funderingar. Alla mina tankar har klarnat och jag lär mig bara mer och mer ju längre jag läser din blogg. Tack för den bästa, mest inspirerande och ärligaste bloggen jag någonsin läst. you rock!

  55. Burre skriver: januari 14, 201310:53 e m

    Alltså vad i helvete? Man kan inte sätta alla män skyldiga för våldtäkt, det är alldeles stendumt. Myten av att män får mera än kvinnor stämmer inte. Tänker inte hämta fram fakta, för det hjälper aldrig med feminister, ni tar ju endast in selektivt, dvs. lämnar allt som ni inte vill höra bort. Och dessutom att ”mannen skördar frukterna av att vara just en del i gruppen män!” hämtar med sig också de ruttna frukterna som männen bär ansvar för i samhället. Dessa är till exempel: procentuellt mera deprimerade män i samhället, män gör mera självmord i samhället, männen hamnar i betydligt flere arbetsolyckor, listan är lång. Och dessa tycks alltid lämnas bort? Undrar varför…

  56. Josefine skriver: januari 15, 20131:40 f m

    Så sjukt bra skrivet. Blir så jävla arg över dessa skillnader så jag finner inga ord, och inte går det att ha en vettig diskussion med män (och ibland inte heller kvinnor) om detta. Jag hoppas vår generation kommer uppfostra våra barn till jämställda, kloka och öppensinnade människor.
    Läste även om boken ”bitterfittan” för ett tag sen. Ett måste för alla.

  57. Jonathan skriver: januari 15, 20138:51 f m

    Självklart tycker jag att våldtäkt är fel. Självklart. Men jag tror att det handlar om att kvinnor mer kan relatera till våldtäkt. Då det händer dom mer än männen. Jag är inte invandrare och jag tycker rasism är fel och hatar det. Dock engagerar jag mej inte så mycket inom ämnet. Jag kanske är lat, men jag hade varit lika lat om jag var kvinna. Men jag tror att fler invandrare engagerar sig mer inom ämnet då de kan relatera till det mer. Dock finns det folk som inte är invandrare som gör det, tillexempel Cissi walin.

    Tror inte det handlar om om man är man eller kvinna. Det handlar om vad man relaterar till.

    Vad är källorna till att färre män engagerar sig än kvinnor förresten?

  58. Biologisk man skriver: januari 18, 201311:49 f m

    Om man ska kunna påverka en person så måste man först finna den personen.

    Man finner inte större delen av vanliga män genom att försöka få dem att känna kollektiv skuld
    för vad våldtäktsmän gör.
    Ju mera extremt konstiga saker som framförs oavsett det goda syftet så avlägsnar det de som man vill nå från det syftet man vill uppnå.

    Hen är just en sådan sak. Ingen vill tvingas in i att använda henbegreppet och det är inte bara män som tycker det utan även de flesta kvinnor jag känner. Kvinnor som tycker att jämställdhesfrågor är viktiga.

    Att blanda ihop våldtäkter med att det finns en lönediskriminering blir inte heller rätt väg att gå.
    Jag kan lova dig att skulle mina manliga kompisar och jag stöta på en våldtäkt nä vi var på väg hem någon kväll så skulle vi inte göra det lätt för våldtäktsmannen.

    Förhållningssättet” män är alltid skyldiga” blir som ett sektmantra,
    Sekttendenser stärker kampgruppen så den kan avlägsna sig för att bli ännu starkare men samtidigt så avlägsnar det kampgruppen från vanliga människor.
    I sitt sämsta tillstånd så ser inte kampgruppen det utan bara kör å omedvetna vad de uppnår.

    Tro nu inte att jag har något emot jämställdhet och lika lön o.s.v. Men någon kollektiv skuld kommer jag aldrig att ta på mig och det gör de flesta män inte heller de som vågar tänka till lite.

    Man anställd i ett totalt kvonnodominerat yrke.

  59. När är nog nog? | Flickpingis skriver: februari 25, 201310:35 e m

    [...] Satt just och googlade efter en krönika eller en ledare jag läst som tog upp mäns roll och ansvar vid våldtäkt. Tittade på mina retweets, kollade i historiken, tänkte om det var på radio…..? Visade sig vara Hanapees inlägg jag letade efter http://hanapee.com/blog/2013/01/13/sexuellt-vald-mot-kvinnor-av-man/ [...]

Skriv en kommentar