Dagens tips

Den här videon har cirkulerat på nätet ett tag nu, fick tipset av en läsare för någon vecka sen men har inte förrän nu satt mig ner och på riktigt sett den. Jag kan känna mig irriterad på vita män i kostym som ska ”äga ordet” om feminism, få stående ovationer för teorier och analyser som kvinnor inom feminismen i åratal har arbetat fram och försökt fått ut till allmänheten men med varierat resultat. Så kommer en vit kille i kostym och bah ”så här äre” och alla applåderar i takt.

MEN! Jag tycker Jackson Katz formulerar just det här problemet oerhört bra i klippet. Att han faktiskt inser att när män talar så lyssnar en annan publik, en ny publik. Det är ett vidrigt kvitto på könsmaktsordningen men också väldigt sant. Och det är viktigt att poängtera att det är kvinnor som i alla tider har lyft frågor, kämpat för sina rättigheter, startat kvinnojourer, skrivit böcker och avhandlingar i ämnet etc.

Även om det är kvinnor i alla tider som kämpat i jämställdhetsfrågor är det otroligt viktigt (och på tiden) att män ser och tar sitt ansvar i diskussionen. Att män vågar ställa frågor som: Varför våldtar MÄN kvinnor och andra män? Varför slår MÄN kvinnor och andra män? Varför utnyttjar MÄN kvinnor, barn och andra män sexuellt?

 

Se klippet och skicka den gärna till de män du känner.

21 kommentarer
  1. emma skriver: maj 10, 201310:04 f m

    Varför våldtar KVINNOR kvinnor och andra män? Varför slår KVINNOR kvinnor och andra män? Varför utnyttjar KVINNOR kvinnor, barn och andra män sexuellt? allt är inte bara männens fel heller :)

    Svar: Oj, jag hoppas verkligen att du skojar, så du menar att det är ett stort samhällsproblem med att kvinnor våldtar och slår? Och att kvinnor bör ta mer ansvar i de frågorna? (Precis det jag menar att män gör). Snälla kolla på valfri statistik om våldsbrott eller våldtäkter så kommer du nog på nya tankar. Sen vill jag ju självklart att du tittar på videon :)

  2. Sandra skriver: maj 10, 201310:14 f m

    Ja! Såg den igår. Himla bra!

  3. Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta skriver: maj 10, 201310:16 f m

    Emma, män begår 98% av alla sexualbrott och drygt 80% av alla våldsbrott. Det är ganska tydligt att det är män som är problemet här.

  4. Eva skriver: maj 10, 201310:19 f m

    Först skriver du att du är allergisk mot män som tar plats i feministdiskussioner, sen vill du att män ska ta upp sådana frågor? Ingen kritik, undrar bara hur du menar? :)

    svar: Jo, lite klumpigt formulerat kanske :-) Det jag menar är att irriterande att män som lyfter feministiska frågor får så mycket credd när det ofta handlar om analyser och teorier som kvinnor tagit fram och belyst i åratal. SAMTIDIGT måste vi förstå att så länge det finns en könsmaktsornding så är det oftast män som vi lyssnar på och tror på, därav viktigt att män tar i frågorna, så att en ny publik nås. Också viktigt att män tar ansvar då det inte ska eller behöver va en ”kvinnofråga” att MÄN slår och våldtar etc.

    Hoppas det gav lite klarhet, kram!

  5. Caroline skriver: maj 10, 201310:23 f m

    jättebra klipp. jag tänker dela den på min blogg också men skriver såklart att det var du som tipsade om den

  6. Caroline skriver: maj 10, 201310:33 f m

    Jag undrar lite samma sak som Eva.

    svar: se mitt svar till eva <3

  7. Greta skriver: maj 10, 201310:54 f m

    uppfriskande start på fredagen att se på denna!

    för övrigt första gången jag kommenterar på din blogg, vilket är helt idiotiskt då jag sitter här och beundrar det du skriver om och sättet du formulerar dig på typ varje dag. så ville bara säga något som du garanterat har hört förut, men för det inte finns någon anledning till att säga igen: du är svincool och bajsbra. mer hanapee åt folket!

  8. Du sätter precis ord på vad jag känner för den här videon. Att män engagerar sig i och lyfter feministiska frågor är ju aldrig ett problem. Problemet är att de blir övermänskligt och oproportioneligt hyllade för det jämfört med alla kvinnor som gör det lika mycket.

    Svar: TACK! <3

  9. Malin skriver: maj 10, 201311:04 f m

    Åh, tänkte precis samma grej när jag såg den där videon. Så typiskt på något vis att män som tar upp de här frågorna får så mycket (positiv) uppmärksamhet, medan kvinnor som gör samma sak får så mycket skit. Men samtidigt är det ju det han pratar om, att män också måste våga engagera sig och ta ansvar! Förstår precis hur du menar.

    Det var faktiskt min pojkvän som tipsade mig om den, och min första tanke var typ – åh nej, jag orkar verkligen inte lyssna på en kostymgubbe prata om det här i 20 minuter. Men den är sevärd. :-)

  10. Karin skriver: maj 10, 201311:20 f m

    Skitbra, tack för tipset!

  11. Johanna skriver: maj 10, 20132:44 e m

    Inspirerande! Kände hoppet om mänskligheten komma tillbaka en smula..! Ska skicka den till lite män i min närhet :)

  12. Marielle skriver: maj 10, 20133:34 e m

    Mmm, fantastiskt klipp! Tack för tips, bästa master. Kan du inte lajvblögga snart?!

  13. Teresa skriver: maj 10, 20134:18 e m

    Hey Hanna!
    I live in Vienna, Austria and gender is not a topic as big as in Sweden. So when I became annoyed today and posted on my Facebook that a guy in the supermarket asked me ”Sweetie, isn’t that skirt too short?” some people told me this had nothing to do with sexism and it were just my own fault for dressing so scantily. I don’t Know what to reply to them. Maybe you Hanapee Readers could help me Out? I wish there was a Website giving easy answers that sexism IS still a thing. Hugs, a sad Blog Reader :*

  14. Terese skriver: maj 10, 20134:49 e m

    Inte den bästa föreläsaren direkt, men ack så viktigt ämne och älskar inledningen!

  15. S skriver: maj 10, 20139:23 e m
  16. Rui Santos skriver: maj 10, 20139:32 e m

    Excellent posting. Very eye opening

  17. Maisa skriver: maj 11, 20134:41 e m

    Tack för tipset Hanna!! Jag håller med dig, det kan vara riktigt störande att kvinnor åker på starkt näthat/kränkningar/hot medan ”män i kostym” som lyfter frågor som sexism&mäns våld mot kvinnor hyllas till skyarna. Det betyder dock att de inte behövs – jag ser hellre att män oxå tar ställning o öppet lyfter frågan – nyanserat förstås – eftersom det automatiskt gör att frågan INTE kan reduceras till att vara endast en ”kvinnofråga” när man speglar problemet på det sättet som föreläsaren i klippet gör. Det är viktigt att män vågar göra det. Det finns ett motstånd inom gruppen ”män” att t ex sexism & lite kvinnoförtryck hit o dit e OK så tror att desto fler vi är som höjer rösten, desto bättre :)

  18. Linnea skriver: maj 11, 201310:29 e m

    Tja. Jag gillar din blogg osv, men jag är nyfiken på varför du alltid skriver ”vita män”. Är mannen i frågans hudfärg relevant? Är intresserad av varför du skriver som du gör, har sett att du har gjort det tidigare. :)

    Svar: Mannens hudfärg är otroligt relevant, svarta män har i västvärlden inte alls samma makt eller ägande av ordet som vita män har, generellt sett.

  19. Emma skriver: maj 12, 20139:27 f m

    Hej master!!!! Jag är 15 år och uppvuxen i en familj där politik inte tas upp så mycket, vi pratar om det ibland men jag har inte blivit uppmuntrad till en politisk åsikt, vilket kanske är bra. Men jag behövde någon som berättade hur det är och lyfte viktiga frågor. Jag har läst denna bloggen i lite mer än två år och jag är så himla glad att du lyfter fram dina feministiska åsikter! Din blogg har lixom varit grunden för mina åsikter. Jag har lärt mig att ifrågasätta och göra skillnad men framför allt att vara stolt över både den jag är och mina åsikter, tack vare dig och din blogg vågar jag säga ifrån när jag inte håller med och är stolt över det även när man får skit för det! Denna kommentar blev kanske lite lång men har velat säga det länge, TACK för att du tar upp så viktiga frågor och formulerar dig på ett så bra sett! Många av mina kompisar kommer ofta fram till mig och frågar om feminism och hur jag fått reda på allt detta! Detta blev en väldigt lång kommentar men hoppas att du orkar läsa den ändå för vill så gärna att du ska veta hur mycket du och din blogg faktiskt betyder!! Puss <3

    Svar: ÅH vad glad jag blir av din kommentar, tack!!!!

  20. Alex skriver: maj 14, 201310:30 e m

    Hej Hanna! Kan börja med att säga att jag tycker du är en jävligt vettig människa och att jag ofta tar mig till din blogg när jag söker nya infallsvinklar i jämställdhetsfrågan.

    Det är dock denna bild av dig som får mig att haja till lite av det här inlägget. Tycker att det känns konstigt att du reducerar den käre doktorn till en vit man i kostym och förminskar hans antagligen betydande tillskott till hela rörelsen i utsträckning. Jag utgår egentligen ifrån att jag har missförstått, med tanke på vad jag har läst av dig tidigare, men det låter nästan som om du menar att allt han lägger fram tillhör någon annan helt och hållet. Att han inte har haft någon del i den förädlingsprocess som forskning är kan du väl inte tycka? Sen finns det självklart mycket mer tillskott av kvinnor som inte har fått den cred that’s due, men hans bidrag borde väl inte vara mindre viktigt? Skulle vara härligt med ett svar på detta!

    Ditt svar på emmas kommentar här uppe känns också lite off. Du frågar om våld utfört av kvinnor är ett samhällsproblem, med vad som verkar vara en antydan till att det inte är det när man ställer det i relation till mäns. Men är inte våldsbrott uteslutande ett samhällsproblem oavsett vem som begår det och vilket kön som gör mest? Jag tycker inte att vålds giltighet kan skrivas av genom att ställa det i relation till annat våld.

    Svar: Hej Alex! Tack för din kommentar. När jag skrev hur jag kände om mannen ville jag bara vara ÄRLIG, jag menar inte att det är ett ”korrekt” tyckande eller åsikt på så sätt. Allt han säger är väldigt bra och han har, precis som alla människor, rätt att äga sina ord. Men jag ville beskriva hur jag kan känna när män ibland pratar om feminism ÄVEN om det är dubbelt med att jag också VILL att de ska prata och engagera sig mer i feminism. Förstår du? Jag säger alltså inte att detta är korrekt så som jag känner, men det är så jag känner och funderar lite kring. Det här är ju trots allt en dagbok på Internet :-)

    Angående våldsfrågan så finns det ju hela tiden ett maktperspektiv vi bör ta hänsyn till, att en man slår en kvinna ses i juridisk mening som ett annat brott (kvinnomisshandel, kvinnofridskränkning) än när en man slår en man. Anledningen bakom att FN bl.a. stifade kvinnofridslagen på 90-talet är att vi lever i en könsmaktsordning där män generellt sett har mer makt än kvinnor vilket sätter dem i en annan position och att mäns våld mot kvinnor är ett utbrett SAMHÄLLSPROBLEM. Men kvinnors våld är förstås inte heller bra på något sätt, men ett mycket mindre problem då det sker i så himla mycket mindre utsträckning.

    Kram!

  21. Alex skriver: maj 14, 201310:59 e m

    Jag förstår helt och hållet! Tack för svaret!

Skriv en kommentar