BEYONCÉ – igen

Ni är säkert få som har missat händelsen ovan. Hur ett manligt fan tar Beyoncé på rumpan när hon uppträder i Danmark.  (Danmark – landet med fiskporr och tv-program som Blachman….) Rumpdasken kan ses som ett tydligt exempel på hur det går när sexism blir vardagsmat i medier.

Beyoncé reagerade blixtsnabbt och bah ”I will get you escorted out of here!” …vilket mannen senare också blev. Mannen som såg sig att ha rätten att ta på någon annans kropp. Som att Beyoncés röv är allmängods. Fy fan, det här gör mig så ARG.

 

Just den grejen är en av anledningar till varför jag ÄLSKAR Beyoncé. Hennes förmåga att inte acceptera den där typen av skit och se det som en *kul grej*. Jag älskar att hennes band består av musiker som har snippa, att stora delar av hennes gage går till missbrukande systrar, att hon är ambassadör för olika kvinnoorganisationer etc.

 

Det jag har svårt för är det här med den ”kvinnliga kraften” hon snackar om. Det skaver lite i mig när hennes förinspleade videoröst snackar om att den här speciella kvinnokraften kan förföra och manipulera.

Hela den här mystifieringen av *kvinnoväsen* är tröttsam. Som att alla kvinnor bär på en speecieellllll sensuaaliiiteeeet som kan användas som en kraft. Har vi verkligen en så speciell sensualitet vi kvinnor? Något som kommer inifrån? Eller handlar det snarare om en könsroll som kvinnor placeras i? Min kropp står för andra värden än en mans, men det har ju att göra med hur andra ser på min kropp. Eftersom det är min typ av kropp (en kvinnokropp) som i historiskt sett och även idag oftast står i fokus när det kommer till att spela på sex. Det är min typ av kropp som används för att sälja grejer med, oavsett om det handlar om en tidning eller en bil.

Men vi får såklart inte glömma att Beyoncé (precis som dig och mig!) befinner sig i ett patriarkat med normer som säger vad hon får och inte får göra som artist med snippa. En del av normerna är lättare att bryta än andra. Och frågan är om hennes BRA och lyckade budskap om att kvinnor och män ska vara jämställda och rätten till vår egna kropp hade kunnats sprida om hon varit mer normbrytande än hon är nu?

Hade hon ens kunnat bli världens största artist idag och samtidigt varit uttalad feminist OM hon inte sett ut på ett visst sätt eller snackat om den *sensuella kvinnokraften* exempelvis? Det är ju en väldigt krass och tråkig tanke eftersom Beyoncé är så extremt mycket mer än så<3 men samtidigt lever vi i ett samhälle där människor får säga saker på olika premisser.

 

Men, när det kommer till kritan känner jag otroligt mycket sistah-hood från Beyoncé – och kanske är det väl det som i praktiken är det viktigaste?

37 kommentarer
  1. Elin skriver: maj 31, 201311:17 f m

    Faaaaan vad jag blir trött på dig och hur din tolkning av världen alltid är den rätta. Vad är det för översittar-fasoner? Lägg av med att lägga dina ord i hennes mun. Du kommer säkert göra samma sak med mig nu, säga att anledningen till att jag tycker såhär är för att jag är ett resultat av patriarkatet, nertystad och inföst i ett mönster, det är därför jag inte håller med dig. ELLER så tycker jag på riktigt att du gör fel. Inte på grund av patriarkatet, utan för att du gör fel. Vad är det för ett jävla ”sistah-hood”, självständiga kvinnor sålänge dom gör som dom tycker?

    Svar: :-/ vad himla tråkigt att du uppfattar mitt blogginlägg på det här sättet, jag skriver ju att jag ÄLSKAR Beyoncé, men samtidigt måste jag väl få skriva hur jag känner kring snacket om *kvinnliga sexualiteten* …? Jag säger inte att det är den rätta tolkningen av världen, men det är min tolkning. Kram!

  2. elin skriver: maj 31, 201311:17 f m

    som du* tycker

  3. Robin skriver: maj 31, 201311:34 f m

    Jag vill också säga mot här lite. Inte för att det du säger är fel men mest för att jag kom å tänka på att man borde få vara och göra som man vill…egentligen. För varför får man inte föra sig ”sexigt” eller skaka rumpa eller använda sin sexualitet. Jag tror mycket av problemet kan ligga i dem som tolkar och som sätter etiketter på vad som är fel och dåligt. Jag tänker att om vi slutar benämna exempelvis Queen B som en som anspelar på sex och ”gör det för att patriarkatet says so”. Tänk om man börjar säga att ”hon gör det för att hon försöker ta tillbaka rätten över sin sexualitet, det är hennes och ingen annans”. Jag förstår och håller med om det mesta du skriver om men just idag började jag fundera på om hur mycket vi ska fortsätta peka på hur KVINNOR rör sig och klär sig för patriarkatets skull. Kvinnan ska alltid vara den som ändrar sig som bär ansvaret för så väl sexualiseringen som våldtäkter m.m. Det är ju där problemet ligger…i oss som kategoriserar kvinnor som någon som förtrycks och som inte är medveten om att denne blir förtryckt. Jag vet inte om det är så här. Men jag har börjat fundera. Tänk om problemet ligger i oss andra som talar om hur det ”egentligen ligger till”

  4. Mira skriver: maj 31, 201311:39 f m

    Bra skrivet Hanna! Här är ett annat perspektiv på det hela: http://debatt.svt.se/2013/05/30/beyonces-reklamsoppa-dranker-kanslan-av-girl-power/.

    Elin, jag tror verkligen att det är möjligt att både hylla, beundra och problemtisera Beyo på samma gång, utan att all kritik behöver vara ”översittartankar”. Att tänka strukturalistiskt är att se hur individer ingår i ett större sammanhang som en inte alltid är medveten om och jag tänker att det är ett viktigt och meningsfullt perspektiv. Alla är ju en del av patriarkatet, det är ju därför Hanna inte är en översittare, eftersom när hon (enligt mig) problematiserar Beyo så problematiserar hon ju också sig själv… Du behöver ju inte hålla med, men när du dömer henne till att hon ska lägga orden i din mun gör du ju precis det du kritiserar henne för att göra…

    Svar: <3 !!! jävligt bra artikel

  5. Amanda skriver: maj 31, 201311:40 f m

    Jag gillar Beyonce´s musik och hennes röst är fantastisk. Jag var på hennes konsert 2007 men kan inte längre stödja henne. Hon är bra för att hon lyfter fram jämlikhet och stärker kvinnor men jag har läst alltför mycket om hur hon tvingar till sig ”song-writing credits” och plagierar för att det ska kännas okej.

    Det finns hur mycket som helst att läsa i bloggar och tidningar, men här är några exempel:
    http://www.salon.com/2013/01/11/is_beyonce_a_plagiarist/
    http://www.vibe.com/photo-gallery/4-concepts-beyonce-accused-stealing-inspired-by/?page=4
    http://samsonpharaohbloggin.wordpress.com/2011/11/08/beyonces-history-of-plagiarism-in-pictures/
    http://www.foxnews.com/story/0,2933,172552,00.html

  6. Sofie skriver: maj 31, 201312:02 e m

    ”Självklart hände det i Danmark”…? Varför är det så självklart? Att döma ett helt efter EN mans beteende, och som att ”fiskporr” och Blachman är företeelser som bara finns där, är väldigt trångsynt tycker jag. Jag tror inte att du menar det riktigt så hårt som du skriver – men eftersom du är av åsikten att språket och hur man formulerar sig är väldigt viktigt för hur samhället ser ut, borde du själv vara mer noggrann med hur du uttrycker dig.

    Överhuvudtaget tycker jag inte man ska döma stora grupper (som till exempel ”alla män är potentiella våldtäktsmän” – väldigt kränkande mot majoriteten av män) efter individers beteende, och hade jag själv varit dansk hade jag tagit illa upp av ditt sätt att uttrycka dig. Detta är något som precis lika gärna kunde hänt (och har hänt) i Sverige. Hur hade du tagit det om någon skrev ”Självklart hände det i Sverige”?

  7. chrissy skriver: maj 31, 201312:13 e m

    jag har ocksa tankt pa det dar forut, nar folk avfardar beyonce for att hon inte ar ”riktig feminist” eller ”tillrackligt feministisk” sa maste man liksom satta i perspektiv i vilken mansdominerad bransch hon ar i och FLORERAR i. tanker pa artister som inte kompromissar sina feministiska asikter, irunno, typ patti smith. hon ar kand, men hur manga latar forutom horses kan man namna med henne egentligen? och man kan ju spekulera i varfor det ar sa – kanske ar hon bara inte talangfull nog eller sa har hon inte den karisman eller sa ar hon inte ratt i tiden. eller sa hennes rost for mycket av ett hot…

  8. chrissy skriver: maj 31, 201312:16 e m

    menade sa klart album, inte latar… *facepalm*

  9. Det är så sjukt tragiskt att se. Fan för den här världen ibland, man blir så ledsen. Man ska inte kunna ställa sig på en scen och göra det man vill och älskar utan att någon ska komma och vara dum i huvudet.

  10. Li skriver: maj 31, 201312:47 e m

    Just detta med ”kvinnokraften” som du beskriver är något jag också kan ha lite svårt för. Det känns ju som ett resultat av patriarkatet att det är det enda kortet kvinnan har att dra för att få uppmärksamhet på något sätt, som att det är våran ”sensuella kraft” som vi måste ta till för att få folk att lyssna på våra åsikter. Är det det enda sättet vi har för att få våra röster hörda?

    Jag tycker Beyoncé är grym som utnyttjar sin uppmärksamhet i media till något positivt för kvinnor, men jag kan ändå inte låta bli att höra vad du säger när du säger att frågan är om hennes feministiska åsikter hade gått fram med lika stor framgång om hon inte sett ut som hon gör eller pratat om den ”kvinnliga kraften”. Att vi ska behöva se ut som Beyoncé och anspela på ”en sensuell kraft” för att folk verkligen ska få upp ögonen för feminism bevisar isåfall att samhället inte gått så mycket framåt som man skulle kunna tro.

    Hon är en extremt cool brud och fantastisk sångerska, och jag beundrar hennes girlpower, men håller med om att hon kunde skippat hela den biten! Dock är hon ju lika mycket människa som vem som helst, och det där är väl antagligen hennes syn på det hela, och det får man ju acceptera. Men det är lite synd att det är så hon känner om hela situationen.

    Jävligt bra att du reflekterar över detta dock! Cred till daj bruden!

  11. R skriver: maj 31, 201312:47 e m

    Nej, här är ett exempel på när feminismen går för långt och anklagar vitt och brett på lösa grunder.

    Ja, Beyonce klär sig sexigt, är sexig, dansar sexigt och anspelar på sex – MEN, hon gör detta på sina egna villkor. Ja, hon vet självklart att detta lockar publiken, ffa den manliga, men hon gör det även väldigt snyggt. Det är en rejäl dansuppvisning som inte många klarar av, och hon visar gång på gång vilken avancerad och komplex artist hon är. Dans får vara sensuell, kvinnor FÅR vara sensuella. Problematiken uppstår när feminister anklagar andra feminister för att vara FÖR sexiga.

    Angående denna kvinnokraft, bra sagt! Vi har kraften inom oss, tolkar jag det som, att göra vad vi vill. Beyoncé vill stärka kvinnor. Kom igen, gör hon verkligen så mycket fel tycker du?

    Och sist men inte minst: Beyoncé SKULLE kunna dansa helklätt från topp till tå, dansa mindre sensuellt, vara mindre fixad, och allt det där som man gör i ett patriarkat. Men, då hade hon inte varit vår Beyoncé. Då hade hon inte nått ut till så många, lyckats stärka så många, vara en inspiration till så många. För att förändra och påverka så är även det en taktik att spela spelet och påverka från insidan. Jag önskar du kunde se detta från ett bredare perspektiv.

    Men intressant diskussion!

  12. Caroline skriver: maj 31, 201312:54 e m

    Hanna skriver inlägg om att händelserna i Husby inte får ses som ett invandrarproblem, men har inga som helst problem med att rumpklappande, fiskporr och naken-tv är typiskt danskt.

  13. Emelie skriver: maj 31, 20131:13 e m

    Har detta inlägg länkats till på flashback får jag en stor dos misstanke om när jag ser kommentarerna?! Håller med HP helt och fullt! Också en extremt viktig faktor när en pratar Beyonce är hennes hudfärg! En svart kvinna i showbiz som ändå kan vara uttalad feminist och största artisten <3 klart det sätter sina spår vad hon "får" och inte får göra!!!

  14. I skriver: maj 31, 20131:26 e m

    R, jag håller typ med dig, men jag tror inte att poängen är att det är dåligt att vara sexig? Men fokuset på ”den sensuella kvinnokraften” som sätter kvinnor på någon mystifierad piedestal, det är problematisk. Att man ”manipulerar” med denna kraft känns extra problematisk i mina ögon, det förstärker bilden av den manipulative kvinnan som använder sin sexualitet som makt över män, och bilden av män som ”bara tänker på sex” och låter sig manipuleras för dom är ju inte intelligentare en så, stackars. Tycker det blir en problematisk bild på båda könen.

  15. Maja skriver: maj 31, 20131:29 e m

    Fan du lyckas alltid sätta ord på mina tankar! Tack tack tack! *ligger på knä och kysser dina imaginära fötter*

  16. Amanda skriver: maj 31, 20132:11 e m

    USCH! Jag var på plats i Köpenhamn och såg när detta hände. Blev så jäkla förbannad på den här mannen, hur han kunde ta sig rätten att göra så och inte förstå att detta inte bara påverkar B utan faktiskt alla kvinnor som såg det live eller kommer se det på videoklipp. Det är bara ett bevis på att det är okej i samhället att sådant sker. Är fortfarande SÅ upprörd efter att ha sett detta!!

  17. Matilda skriver: maj 31, 20132:17 e m

    hehe, jag reagerade också på att du skrev ”självklart händer det i Danmark”, det liksom motsäger dina öppna reflektioner senare i inlägget och kändes väldigt icke-hanapee-aktigt…. Jag blir också så trött på att Beyonces ”stil” att uppträda som artist etc ska kommenteras, ifrågasättas, funderas på. STÄNDIGT utsätts ALLA kvinnor för detta, en kritisk blick på något sätt, oavsett hur de utger sig. för sexig, för tråkig, för feministisk, för vulgär, för kvinnlig? Hon säger att hon är feminist- då kan vi väl hylla det och sen ta henne som den ARTIST hon är. varför ska vi återigen då ifrågasätta henne? håller med någon annan ovanför att istället kan man tänka lite på hur otroligt hårt hon jobbar, hur mycket hon tränar och dansar och gör koreografi och planerar sina shower för att få till det exakt som hon vill, efter att hon ens gjort musiken, perfektionist som hon är. Jag beundrar henne för det, älskar att hon är feminist och älskar att också skaka lite rumpa ibland till hennes musik!

  18. Ida skriver: maj 31, 20132:25 e m

    Alltså, skulle bara vilja säga Hanna, att jag älskar att du använder din blogg, en av sveriges största, och använder det som en politisk kanal på ett vettigt och bra sätt. Det gör mig glad i själen.

  19. Emma skriver: maj 31, 20132:58 e m

    Jag är kluven till det här inlägget. Det är helt enkelt en sak jag inte förstår. Samtidigt som jämställdister och feminister poängterar att kvinnor ska få klä sig precis hur dem vill (syftar på debatter kring slutshaming osv) blir det ständig kritik om en kvinna väljer att klä sig sexigt i andra sammanhang. Jag håller helt med om att en kvinna inte ska skuldbeläggas om hon råkar ut för sexuella trakasserier oavsett vad hon haft på sig, men varför ska hon skuldbeläggas om hon väljer att föra sig sexigt på en scen? Visst, det är säkert en produkt av patriarkatet. Men jag anser inte att B ska få skulden i det här fallet. Jag hoppas att mitt svammel är någorlunda läsbart. Älskar din blogg i övrigt! Detta var bara en tankeställare.

  20. Li skriver: maj 31, 20133:40 e m

    Jag förstår vad det är du problematiserar och det är helt klart rätt och viktigt MEN tycker att Beyonce är grym just därför att hon är så pass ”kvinnlig”. Att klanka ner på det ”kvinnliga” känns ju också som att spela med i patriarkatets regler då det är det ”manliga” som värderas högre. Nu tolkar jag dock ditt inlägg som att du inte egentligen kritiserar Beyonce, utan patriarkatet som gör att det endast är möjligt att bli sådan superstar som hon om en är,ser ut, beter sig på ett visst sätt etc etc. Intressant är det dock! Tack för att du tar upp frågan! Kram!

  21. Helena skriver: maj 31, 20133:48 e m

    En liten, liten fråga som inte har någonting med inlägget att göra (med tanke på att jag ännu inte läst det); har du någon åsikt om det faktum att klockor, båtar och åskan kallas ”hon”?

    Svar: Det är lätt att komma ihåg undantagen eftersom de är just undantag.

  22. Emelie skriver: maj 31, 20134:16 e m

    Kan vi alla påminnas om att Hanna skriver att hon är kritiskt till Beyonces prat om en särskild kvinnlig kraft, och INTE om att det skulle vara negativt att hon klär sig/dansar whatever sexigt och kvinnligt. Väsentlig skillnad

  23. Oscar skriver: maj 31, 20134:17 e m

    Har du sett den här http://rodeo.net/lisamagnusson/2013/05/31/maste-beyonce-vara-feminist/ om Beyonce och feminism? Ganska intressant!

  24. Amanda skriver: maj 31, 20134:23 e m

    Du är så bra och smart och jag tycker såå mycket om att du reflekterar över detta! Om jag var du skulle jag försöka att inte reflektera för mycket över negativa kommentarer. Alla har ju rätt till sin åsikt, men ibland har nog vissa inte läst igenom ditt inlägg ordentligt..

    Sen tänkte jag att vi kunde bli bästisar och att jag kunde ta del av din vishet minst 3 dagar i veckan, men det kan vi ta en annan gång :)
    Fortsätt skriva och vara du!
    Puss <3

  25. Öz skriver: maj 31, 20134:50 e m

    Men du skriver exakt som jag tÄnKeR!!! Vet du, idag var jag på Burger King och beställde en sån barnmåltid och hen i kassan frågade om jag ville ha tjej eller kill leksak och jag blev så förbannad! Varför kan dem inte ha EN leksak för ALLA!? Men jag sa inget och stod där som ett frågetecken, sen tänkte jag på dig. Hur skulle du svarat på det? Vad säger man? Det är ju inte personalens fel egentligen, det är ju BK som har såna direktiv.. Men.. Ja, du fattar hoppas jag!

  26. Emma skriver: maj 31, 20136:14 e m

    I en sådan här situation tycker jag att det är viktigt att en utgår ifrån att VILJA FÖRSTÅ det som någon har skrivit. Här finns exempel på bara ren smutskastning av en text och exempel på hur en kan ha en intressant och givande diskussion genom att lägga fram en tankeställare/annat förslag.
    Blir så fruktansvärt obekväm/ledsen av att läsa inlägg där folk bara slänger ur sig kritik som inte är konstruktivt för fem öre. En kan vända och vrida på en text åt hur många håll som helst, och en kommer alltid hitta kryphål där den inte är rättvis ur precis ALLA etiska synpunkter. En kan inte tänka på allt på samma gång, precis hela tiden.

    Själv håller jag med om det som står här om ”kvinnoväsen”. Såklart väljer du själv hur du vill framstå, men jag (som också håller på med musik) är otroligt trött på att få förslag om att ha låånga vackra klännngar och gå ute i ett fält som ett skogsrå när det ska tas bilder eller spelas in video. Eller kanske vackra vita klänningarn vid havet, som en sjölungfru?? Åh så vackert och sensuellt, övernaturligt, en tjej kan inte vara mänsklig och bra på det hon gör på samma gång.

  27. Sabina skriver: maj 31, 20136:37 e m

    R: Feminism kan aldrig gå för långt. Feminism är verktyget vi använder för att nå jämställdhet. Jämställdhet kan aldrig gå för långt.
    Jag kan tyvärr inte se det *magiska* i Honey Bee, men tycker att hon är jävligt grym på det hon gör. Ogillar också den kvinnliga sensuella auran haha… Den existerar, som du sa Hanna, inte.

  28. Sara skriver: maj 31, 20137:45 e m

    Var på konserten och vet du vad det värsta var då?? Att vissa i publiken skrattade åt killen och tyckte det han gjorde var helt okej och dessutom kul. Usch!!!!!

  29. Rebecca skriver: maj 31, 20138:52 e m

    Chrissy: fast jag kan nämna NOLL album av Beyonce…

    Helena: tycker att detta är en del av problemet. Att enbart TING kallas för hon tycker jag bara bidrar ytterligare till att se det feminina som just objekt.

  30. Cissi skriver: maj 31, 20139:46 e m

    Tipsar om Lisa Magnussons inlägg. http://rodeo.net/lisamagnusson/2013/05/31/maste-beyonce-vara-feminist/#comments tror även att Liv strömquist diskuterade henne i sin pod. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, men eftersom jag verkligen inte gillar hennes musik så orkar jag inte bry mig så mycket.

  31. Hanna R skriver: maj 31, 20139:52 e m

    Men det känns som om alla som kritiserar detta inlägg behöver läsa det igen pga har helt missförstått? Läsförståelsen i Sverige har visserligen gått ned…

  32. Rebecca skriver: maj 31, 201310:13 e m

    Jag bor i Malmö och var på konserten i Danmark, stod precis vid avsatsen där VIP-platserna var och såg alltså på tio meters avstånd hur vider-mannen tog sig rätten att lägga händerna på Beyonce samtidigt som hans vännina asgarvade bredvid. Dock blev han inte eskorterad ut från konserten, inte innan den var slut i alla fall.

    Jag håller nästan alltid med dig Hanna, min master, men inte riktigt i denna. Jag är inte heller förtjust i hur många kvinnliga artister och andra offentliga personer viker ut sig eller dylikt, men just Beyonce tycker jag inte riktigt gör det. Hon spelar inte på ”the male gaze”, utan lägger full kraft på just girl power och systerskap, även om det inte är på samma sätt som du eller jag för den delen gör, med att prata om genus, jämlikhet, könsroller och patriarkat. Jag tycker snarare att hennes korta och tighta kläder är ett av hennes uttryckssätt, att hon tar på sig det för att hon vill det och inte för att hon vill ha en manlig gaze. Hela konserten tilltalade hon främst oss tjejer, hon visar att en kurvig kvinna också kan vara oerhört sexig och sensuell men för sin skull, inte för en mans. Tycker jag, och det visar ju på att det finns olika nyanser av systerskapet, vi borde uppskatta de olika nyanserna mer och peppa varandra i dessa olikheter. Du gör ett fantastiskt jobb med detta master, precis som Queen B! Queen B och Queen H! Puss på dig!

  33. Hanna skriver: juni 1, 20132:31 f m

    Alltså nu råkar jag ju vara Beyoncés ca största fan, så denna kommentar kanske blir lite vinklad, men iaf. Jag älskar Beyoncé. Hon är en framgångsrik, smart, talangfull och beundransvärd kvinna. Har följt henne i flera år och insett hur mycket hon jobbar för sin framgång – hon bestämmer A L L T om sin karriär. Allt detta är sjukt beundransvärt och självklart är hon inte felfri men ändå min största idol.

    Trots detta har jag ju precis som du reflekterat över vad hon säger och vad hon gör. Vissa stunder står hon upp för ”independent women” som klarar sig utan män och i nästa står hon halvnaken på framsidan av GQ-magazine och (vad det ser ut som) trånar efter den manliga blicken.Var även på konserteni onsdags och blev även jag lite förundrad över den ”mystiska kvinnan” som det snackades om. Min fitta är alltså ett stort mysterium som är till för att förföra män med? Samtidigt som jag ser detta vill jag inte lägga skulden på Beyoncé – för precis som du sa – hon är precis som alla en del av patriarkatet. Ett patriarkat som säger oss att män är subjekten och kvinnor, ja dom är endast objekt, till för männens blick och ingen annans. Hon påverkas precis som vi andra.

    Trots detta måste jag säga att jag älskar ändå hur hon står upp för det hon gör. Hon vill vara typiskt kvinnlig (i vissa aspekter, så som klädval etc) och hon tänker vara det! Och det har hon all jäkla rätt att göra. Hon har all rätt att inte ändra sig, hon har all rätt att ha korta klänningar och hon har all rätt att äga sin kropp och sexualitet. Hon får skaka rumpa hur mycket hon vill eftersom det är hennes egna kropp och egna val. Ingen borde skylla på henne. Är det något vi ska skylla på är det patriarkatet, som säger att hon är “horig” och “för lättklädd” och “utmanande” när hon gör det. Nej den konstanta sexualiseringen av kvinnors kroppar är inte något jag gillar. Men att hindra någon från att vilja vara sexig, dansa sexigt eller klä sig sexigt – hindra någon från att göra någonting de frivilligt vill – det tycker jag är fel. Stoppa inte Beyoncé – stoppa patriarkatet.

    (detta blev väldigt flummigt men hoppas man förstår något av det jag ville få fram om queen b :) )

  34. Ellen skriver: juni 1, 201310:26 f m

    Älskar nog Beyonce lite för mkt för att kunna hålla med om det du skriver eller ens tycka att det känns rimligt att ”analysera” på det här viset. Har alltid tyckt att det är så mycket Power i henne att jag aldrig skulle kunna uppfatta henne eller något hon gör för sexistiskt. Tycker heller inte att det finns anledning att bli rädd när någon pratar om kvinnlig makt & power. När samhället bara tycks fokusera på män och manlig makt. Queen B for life!!

    Svar: :-) Det är inte ”kvinnlig makt” jag funderar över (ber till gud att kvinnor världen över ska få makt både ekonomiskt och juridiskt), det jag funderar över är den ”sensuella kvinnliga makten som kan förföra och manipulera” som hon pratar om i de videoklipp som visas under showen.

  35. alexandra skriver: juni 1, 20131:15 e m

    bra inlägg! förstår vad du menar när du förklarar, för blev helt ärligt lite irriterad när jag läste det du skrev i förra inlägget. jag uppfattade det som att du var trött på just sexigheten i det hela, eller nåt. och jag är så urbota jävla trött på att folk kritiserar beyoncé för att vara *för* sexig osv. osv.

    men som sagt, förstår hur du menar nu, och håller helt med!
    för övrigt tycker jag det här inlägget är väldigt bra, om vad beyoncé är och inte är:
    http://whinar.se/2013/05/30/beyonce-politics/

  36. Sara skriver: juni 2, 20131:45 e m

    Jag förstår och håller med. Jag är också kluven, ÄLSKAR beyoncé för den starka kvinna hon är men samtidigt så är det tröttsamt att hon också sexualiserar istället för att arbeta emot och bli hörd och sedd ÄVEN FAST HON INTE anspelar på sex och sexualiserar sig själv. Skulle vara sjukt befriande om en FUL och OSEXIG kvinna kunde få uppmärksamhet på samma sätt, men det verkar ganska så omöjligt i dagens samhälle med tanke på hur sexualiserade kvinnor och kvinnokroppen är.

    Jag såg också en intervju med Beyoncé i Tyra show eller någon annan show, och Tyra frågade henne vad hon tyckte om att behöva gå ner i vikt för rollen i Dreamgirls, och beyoncé sa: jag gillade inte alls att vara så smal, killar gillar kurviga tjejer”. Och det tyckte jag var tröttsamt också. Varför handlar det om killars bekräftelse och åsikter? Det gjorde mig lite besviken, men jag väljer att fokusera på allt det positiva hon gör istället :)

  37. www.digitaljournal.com skriver: oktober 6, 201511:52 f m

    Terrific article,you have stated some great
    details, I too think this is a very wonderful website.

    Here is my web-site … botox nyc – http://www.digitaljournal.com
    -

Skriv en kommentar