Det börjar bli svårt att låtsas nu Åkesson

Rekommenderar er alla att se kvällens Agenda där Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson och integrationsminister Erik Ullenhag debatterar om flyktingar från Syrien. Åkesson har oftta en förmåga att i debatter slingra sig och omvandla sin taskiga människosyn till ett martyrskap, ekonomi eller en fråga om pensionärer – men i en akut situation som med kriget i Syrien har han svårt att förfina och göra om.

Visst försöker han. Det han säger är att det är bättre att ”rädda människorna” i Syrien och närområdena och inte de 2000 flyktingarna som Sverige tagit emot. Det är ju smart retorik, då får han det i alla fall att verka som om han bryr sig om människor. Om flyktingar. Om andra människor än bara de som äter sill och potatis. Åkesson nämner de utsatta barnen och inget äcklar mig mer än just det. Att spela på Syriens krigsbarn för gå hem i tv-sofforna är kanske vidrigare än allt annat i Sverigedemokraternas politik.

För sanningen är ju precis något helt annat. Sverigedemokraterna vill dra ner på biståndet. På vilket sätt hjälper det barnen Åkesson ”vurmar” för? Ullenhag ställer frågan flertal gånger men Åkessons svarar aldrig. Inte heller svarar han på vad de 2000 flyktingarna i Sverige ska ta vägen om de inte beviljas uppehållstillstånd? I Sverigedemokraternas politik finns ingen plats för permanenta uppehållstillstånd, istället finns plats för tomma floskler och en fullkomlig hjärtlös VI och DOM -politik. Det finns inga svar på var mamman som med två barn flytt från Syriens prickskyttar och bomber till Sverige ska ta vägen om hon blir hemskickad. Det finns inga svar eftersom Sverigedemokraterna för en politik som helt enkelt inte bryr sig. De bryr sig inte eftersom de gör skillnad på människor och människor.

 

Över 300 000 människor röstade på Sverigedemokraterna i valet 2010. Opinionsundersökningar inför valet 2014 visar på över dubbelt så många. Jag har gått i skolan med några av röstarna, har raderat ett tiotal från Facebook och möter en del här på bloggen och flertalet i kvällstidningarnas kommentarsfält. Jag funderar på om de inte ser på teve? Om de missar den här typen av debatter? Eller om de helt enkelt är förblindade av Åkessons skrämselpropaganda om miljontals flyktingar till Sverige?

Nästa år är det val. Och aldrig förr har jag känt att det är så viktigt att vi tillsammans gör allt i vår makt för att Sverige ska fortsätta få vara, och bli ett ännu mer, solidariskt land som står för öppenhet och som tydligt förkastar rasism och hjärtlös politik.

 

PS. Nu i dagarna avgörs Kyrkovalet, glöm inte att även där använda din röst!

56 kommentarer
  1. Matilda skriver: september 8, 201310:22 e m

    Fyfan vad grym du är, Hanna!

  2. Åsan skriver: september 8, 201310:23 e m

    Ska definitivt rösta i kyrkovalet, så att SD inte smyger in där.

    Du är så klok och bra Hanna! Såna som du behövs i bloggosfären (stavas?) och i samhället i övrigt. Jag är övertygad om att du har väckt och väcker många vettiga tankar och idéer hos dina läsae. Keep up the good wörk! Kram

  3. Paulina skriver: september 8, 201310:23 e m

    ÄLSKADE Hanna! Vad vore vi utan din röst? Tack för att du uttrycker det jag tänker, men har svårt att formulera. Puss!

  4. Sigg skriver: september 8, 201310:24 e m

    Bra skrivet! Kyrkovalet är viktigt just för att SD där tjänar på det låga valdeltagandet. Vi riskerar att SD får väldigt mkt makt genom kyrkan och i deras arbete. Därför är det viktigt att även om man inte alls är engagerad i kyrkan, använder sin röst och röstar på ett vettigt parti

  5. Camilla skriver: september 8, 201310:39 e m

    Så jäkla bra skrivet!!!

  6. Petra skriver: september 8, 201310:49 e m

    Vad obehagligt att det faktiskt finns människor som är villiga att rösta på SD. Det är också läskigt och se hur lätt många blir hjärntvättade av den propaganda som SD sprider runt. usch

  7. Agnes skriver: september 8, 201311:09 e m

    Både min lillebror och bästa vän röstar på SD. Hon och jag hamnade en gång i en fyllediskussion på krogen om det, men vi släppte det ganska fort och jag hade sådan ångest dagen efter att jag ringde för att säga att jag ångrade mig, att hennes politiska åsikt inte spelade mig någon roll. Min lillebror använder sig gärna av härskartekniker när vi diskuterar, så det har jag släppt för länge sedan. Och deras politiska åsikter ska ju inte spela mig någon roll, för de ska få tycka vad de vill utan att bli kränkta och nedtryckta. Men jag har svårt att förhålla mig till det, hur gör en det? Och till er som kanske inte förstår, som kanske kommenterar ”bryt kontakten med dem”, tänk efter. Det är inte svart och vitt. Det är min fina lillebror som är min ögonsten, och min allra bästa, bästa vän som är den finaste människan på jorden.

  8. Lisa skriver: september 8, 201311:28 e m

    Agnes: allt är verkligen inte svart och vitt. Men släppt det inte, våga prata och diskutera och säg till när du tycker att han använder härskartekniker. Läs på om partiet och våga ställa frågor, tex, vad tycker du mänskliga rättigheter innebär och hur tycker du se resonerar kring det? Hur ställer han sig till metoden bakom de undersökningar partier använder för att rättfärdiga sina åsikter? (Hur räknar man ut hur mycket en ”invandrare kostar” tex ?) Ska man börja sätta prislappar på folks huvuden? Om allt blir en ekonomisk kostnad, hur ska vi som samhälle fungera? Vad är ens en svensk? Se får jättemycket uppmärksamhet i media, så offerkoftan kan de inte ta till. Det här kortet med att ”i Sverige får man ju inte tycka något längre” är ju inte sant. Ingen hamnar i fängelse i Sverige för att man röstar på SD. Osv. Tror verkligen inte man ska gå in i em diskussion med tanken att man kan förändra någons åsikter, vi måste våga fråga dock och försöka förstå vad människor egentligen menar och tycker. Då kan man på riktigt komma någonstans.

  9. Annie skriver: september 8, 201311:42 e m

    Åh vilket bra inlägg. Vet inte HUR MÅNGA GÅNGER jag ställt just samma frågar , ”de som röstar på denna idioti, ser de aldrig på tv?”. Det är så himla konstigt asså. Jag hade en pojkvän en gång som röstade på det partiet. Han var inte rasist men sa ”det är det enda partiet som vågar ta upp frågan om Sveriges invandring”. Jag gjorde slut med honom kort därefter. Kanske inte bara på grund av det men helt klart en av orsakerna. Så puckar att tro att det är rätt ände att börja i. Rösta på ett människohatande parti. Vidrigt .

    Hmm ja. Härligt att läsa ett så inspirerande inlägg i alla fall. Även kul att reklambanners i din blogg är något annat än Nelly.com. Tummen upp för dig :)

  10. Mich skriver: september 9, 201312:33 f m

    Kan man inte dela inlägget med någon fyndig knapp?

    Svar: Genom att ”gilla” så delar du :-)

  11. Ida skriver: september 9, 20133:02 f m

    Vi kan inte ta emot hur många invandrare som helst, kanske ska börja med att ta hand om dem som redan bor här? Ska vi bara fortsätta mata på med folk i vårt lilla Sverige?
    Har varit massor utav skottlossningar här i Göteborg i veckan, gängrelaterade brott. Det är inga som heter Andersson i efternamn som har skjutit på varandra varav två stycken redan dött, den ena bara 17 år gammal. Hur förklarar man att just sådana brott ökat de senaste åren samtidigt som invandringen ökar? De finns ett samband och de borde många sluta blunda för.. När ska de börjas ta ansvar för vårat land? Ta hand om alla flyktingar som redan är här! Se till att de har bra först och främst och framför allt se till att de kommer in i svenska samhället, vi gör dem bara en stor otjänst annars. Och ja SD kommer få många röster nästa år, 95:orna får rösta för första gången och jag vet att det är många som kommer lägga sin röst just på Sverigedemokraterna, de måste bli en förändring för Sverige och det är ganska bråttom nu.

    Svar: Vilken otroligt skrämmande människosyn du besitter, tack ”N” och ”Emma” som har tagit sig tiden och svarat på dina repetitioner av SD’s floskler.

  12. Emmeli skriver: september 9, 20134:19 f m

    Bra skrivet Hanna!!!
    ÄNTLIGEN har jag hittat en blogg där jag faktiskt kan läsa om vettiga saker och slipper undan träningshetts och kostråd:-)

  13. Camila skriver: september 9, 20136:09 f m

    På tal om sköna snubbar som Jimmy Åkesson: https://www.nordfront.se

    Det var ett gäng nazister som höll protestation i Umeå nu i helgen. Läste lite om dem, och hittade in på ‘deras hemsida’. Det är inte särskilt rolig läsning, och än värre är dess kommentatorsfält. Jag började må så dåligt att jag fick stänga av datorn och gå ut och gå.

    Men! Det får mig att inse hur farligt det skulle bli när sådana hemska, elaka människor kommer till makten. Därför är det SÅ himla viktigt att rösta!

  14. N skriver: september 9, 20138:21 f m

    IDA.
    ”Kanske ska börja ta hand om dem som redan bor här”.
    Och det gör vi inte menar du??!
    Jag har bott mycket utomlands och det finns inte många länder som är så bra att bo i som Sverige.
    Vart tycker du att folk från Syren ska ta vägen? Herregud folk har GASATS till döds. Men dom ska stanna kvar där och så kan vi skicka lite pengar för att ”hjälpa på plats”.
    Visst, många som har kommit till Sverige kanske inte har det som de önskar men vem är du att säga att vi gör dessa människor en otjänst? Det kanske är svårt att lära sig språket och ”komma in i samhället” men 1. det beror på att folk har dåliga attityder och inte vill lära känna och bjuda in 2. bättre det än att leva i fara för sitt liv.

    Vad är det som är bråttom? Det är så löjligt att folk som inte kan ett smack om politik (eller ens verkar se/läsa nyheter) helt plötsligt blir experter när det gäller invandring.

    Jag tycker inte heller att det är en bra grej att människor FLYR till Sverige. Men du flyr inte för att det är kul. Du flyr för att du måste.

  15. Emma skriver: september 9, 20138:34 f m

    IDA
    ”Det är inte de som heter Andersson som skjuter”. Nähä? Men ska man då tro att alla ”icke-svenskar” är kriminella för det låter som det.. Kanske är det det svenska systemet som inte funkar och dessa personer inte kommer in i samhället och istället känner ett oerhört utanförskap, får inte tillräckligt med stöd osv. Nej men det är pga av deras namn och hudfärg, du har rätt……

  16. ida skriver: september 9, 20139:02 f m

    Det där med kyrkovalet är ju roligt. Fick hem valsedlar från SD i brevlådan och började fundera. Hade Jesus varit välkommen till Sverige idag av SD? En man från mellanöstern, ej kristen (han var j jude)? Troligtvis inte särskilt välkommen. Han hade fått vända på studs om SD fick bestämma.

    Men många av de som kommer att rösta på SD i kyrkovalet kanske tror att Jesus var Svensk och hette Karlsson i efternamn. ”Jesus från Nasaret, jo men Nasaret det ligger väl i Småland va?!”

    Ironiskt är det hur som helst att de ger sig in i kyrkovalet.

  17. Josefine skriver: september 9, 20139:12 f m

    Jag tror ändå att det är viktigt att inte förlöjliga de som röstar på SD. De är många. De kollar nog på tv. De i min bekantskapskrets som röstar på SD är utsatta människor som levt på marginalen, som lever långt ner på samhällsstegen. Det är de som blir utsatta för de sociala problem som kommer av att arbetslösheten är hög och ungdomar inte ser någon framtid. SD är ett missnöjesparti och vi borde nog se det som en varningssignal att så många röstar på dem, det betyder att något är fel i samhället, inte att vi har många korkade invånare som inte fattar bättre.

  18. Johanna F skriver: september 9, 20139:31 f m

    Läste också nordfronts kommentatorsfält ang helgens demonstration i Umeå. Bland annat önskas ”Johanna” bli gruppvåldtagen och någon annan kan ”åka hem och bli mördad i afrika”. Mår riktigt dåligt över att läst hur många idioter det finns, hur många människohatande riktigt qbefriade pucken det finns….skrämmande!

  19. Gabriella skriver: september 9, 20139:46 f m

    Bra inlägg!! Tittar på tv gör de kanske, men reflektera över vad de ser kan de ju omöjligt göra om deras slutsats blir att rösta på SD. Det är vidrigt och omöjligt att förstå att så många människor lägger sin röst på ett parti som så tydligt visar vilka omänskliga teorier deras politik bygger på.

  20. Lisa skriver: september 9, 201311:21 f m

    Agnes: Jag förstår att det måste vara svårt, och att allt inte är svart eller vitt. Men det blir lite fel att säga att dina vänners/släktingars politiska åsikt inte ska spela någon roll. Din väns eller brors politiska åsikter är ju inte åsikter av typen ”Lila är finare än rött”, det är uttryck för värderingar. Att någon annan har värderingar som går ut på att vissa grupper/en viss typ av människor är mindre värda osv är inget man ska ”släppa”. Eftersom du tycker om din bror om din vän så betyder det antagligen att ni har ganska liknande värderingar i stort. Detta betyder i sin tur att de sannolikt röstar på SD för att de har felaktiga trosföreställningar om faktafrågor (liksom Ida här ovan som verkar ha en felaktig trosföreställning som går ut på att de flesta våldsbrott begås av invandrare). Sannolikt har de felaktiga trosföreställningar om faktafrågor för att SD delvis lockar väljare genom att systematiskt ljuga om/missrepresentera statistik. Du har därför en otroligt viktig funktion att fylla, och bör inte vara rädd för att diskutera deras val att rösta på SD med dem! Ta reda på vad det är som får dem att vilja rösta på SD. Om de hänvisar till fakta/statistik osv, kolla upp andra källor. Fråga hur de här åsikterna stämmer överens med deras värderingar i övrigt. Politisk diskussion behöver inte vara hetsig och respektlös, som den ofta är i program som Debatt – det kan vara ett oerhört konstruktivt sätt att få människor att tänka över sina val och vad de innebär, och därmed förhoppningsvis få dem att handla på ett sätt som bättre representerar vilken sorts människor de verkligen är.

  21. Esther skriver: september 9, 201311:28 f m

    Jag tror att mycket av problemet beror på människors brist på riktig kunskap och distans till människor utanför Europa. Det är också ett stort problem att många människor är egoistiska. De tror att om vi sänker bistånd och invandring så kommer deras livsituation bli bättre när såklart det inte är fallet. Skulle de stå mitt i krig och se folk runtikring inklusive barn bli sprängda i bitar skulle nog Sverige demokraterna få mindre röster.

  22. Lina skriver: september 9, 201311:44 f m

    Jag håller med om det du skriver. Bra skrivet!

  23. Robban skriver: september 9, 201311:48 f m

    Pinsamt att radera bort vänner från facebook för att dom har en annan politisk åsikt än dej….säger mycket om dej som person…

    Svar: Va? Det är ju mitt fb-flöde och efter flera diskussioner tänker jag självklart inte tåla att se homofobiska, rasistiska och antifeministiska åsikter varje dag :-D

  24. rebecca & johanna skriver: september 9, 201311:59 f m

    så sant som det är sagt! får vi kopiera inlägget och länka till dig på vår bloggis? kram på dig bästa hanna!!!!!!!!!

  25. Alma skriver: september 9, 201312:08 e m

    kristendomen är vidrig och skulle aldrig få för mig att betala en spänn till deras homofobiska, sexistiska verksamhet. är därför inte medlem och får ej rösta i valet.. blir lite provocerad när det tas för givet att alla är medlemmar i svenska kyrkan. förstår inte varför människor som inte står bakom deras värderingar är medlemmar

  26. Elin skriver: september 9, 201312:15 e m

    Såg Soran Ismails turneshow resan fortsätter på youtube för 100 gången igår (genialisk). Han säger där att alla inte borde få rösta, för vissa är idioter. Jag förstår PRECIS vad han menar. Självklart borde alla ha rösträtt i en perfekt värld, men alla kan inte ta det ansvaret. Med rösträtt kommer ansvar, man måste verkligen se igenom varför man tänker som man gör, kolla upp hur partier ställer sig i vissa frågor och fråga sig själv: är det här verkligen okej? och framförallt i denna situation: ÄR DET HUMANT?

    Jag tror att 99,99% av de som röstar på SD är sådana som är för lata för att verkligen kolla upp vad de röstar på. Som inte tänker igenom sina argument. Som IDA. Dags att bredda perspektiven. Vi är alla människor, oavsett var vi är födda. Ingen människa förtjänar att leva som de i syrien gör nu. Det är VÅRT ansvar som människor att hjälpa andra. Visa lite medkänsla. Jag tror att de som kommer därifrån INTE kommer hit för att skjuta ihjäl varandra i Göteborg (”de som skjuter varandra heter knappast Andersson i efternamn”, tänker inte ens svara på det påståendet. Finns idioter i alla kulturer så snälla dra inte alla under samma kam, tecken på okunskap). De kommer hit för att överleva. Vi kan inte hjälpa dem på plats det kommer inte räcka. de måste få ta sig till en trygg plats och det kan vi erbjuda dem.

    SÅ snälla alla ni som har åldern inne, rösta för gudsskull, så länge ni inte är idioter, då får ni inte rösta. Men ingen föds till idiot, så snälla idioter, läs på lite grann för då lovar jag att ni får andra perspektiv på SD.

  27. Hanna skriver: september 9, 201312:16 e m

    Josefine: Jag håller helt med dig. SD har inte uppstått ur intet utan som en reaktion på något annat. Missnöje, hjälplöshet, orättvisor, okunskap eller vad det nu kan vara som driver människor. Därom tvistar de lärde. Att däremot dumförklara dem och förminska dem är att skjuta sig i foten

    Robban: Du känner Hanna IRL, antar jag? Eftersom du kan uttala dig om hennes person genom cyberspace.

  28. Isabella skriver: september 9, 201312:34 e m

    Ja! Våga ta diskussionen, det är då okunskapen och de icke hållbara argumenten träder fram. Jubelidioter.

    Och Hanna for president!

  29. malmö skriver: september 9, 20131:26 e m

    Alltså jag förstår inte hur ni kan vara så blinda och kalla alla som röstar på SD för idioter m.m. Förstår ni inte att det finns anledningar till det? Många gånger handlar det inte rasism så som ni uttrycker det eller att man inte vill alla människor väl, oavsett ras. Det handlar om att man inte längre vågar ta bussen själv på kvällar, att man inte vågar röra sig fritt i stan så fort mörkret kommer, att man är trött på att få glåpord kastade efter sig för att man använder shorts och linne, att man inte uppskattar att bli förföljd in i sin trappuppgång och nästan våldtagen eller att man inte heller uppskattar en skottlossning 10m ifrån en när man sitter och äter på en restaurang. Detta har blivit vardagsmat och jag personligen är så Jävla trött på skiten. Nu råkar det vara så att SD är dom enda som vågar prata om problemen som massinvandring skapar (ni kan förneka det bäst ni vill, ni ljuger för er själva) och då är det inte heller så konstigt att dom får röster. och innan alla börjar gapa om att svenskar också håller på så ja, det är väl självklart. Men mångas erfarenheter som gör att dom väljer SD beror inte på svenskar.

    Svar: Andra saker som händer i malmö: http://www.sydsvenskan.se/malmo/pappa-och-son-angripna/

  30. Namn skriver: september 9, 20131:35 e m

    Vad tänker du rösta på i kyrkovalet?

  31. Karin skriver: september 9, 20131:52 e m

    Till ”malmö”:
    En sak håller jag med dig om: att det finns segregationsproblem i Malmö (eller i de flesta städer, antar jag) och att dessa problem leder till kriminalitet, våld och otrygghet. Det tror jag egentligen att samtliga politiska partier (och människor överhuvudtaget) är högst medvetna om. Det som skiljer SD från de andra är ju deras LÖSNING på problemet. Såhär: det finns problem med segregation och brottslighet bland invandrare. Vad gör vi åt detta?

    SD: Vi minskar bidraget till utsatta länder och vi begränsar invandringen till Sverige. Resultat: människorna i krigsdrabbade områden dör.

    Övriga: Vi skänker pengar till utsatta länder för att minska antalet människor som måste söka sig utomlands för skydd. Vi försöker satsa pengar för att ta hand om de som trots detta behöver komma hit pga dör annars. Resultat: Vi får in massa traumatiserade människor i landet som behöver hjälp. Alldeles för många av dem kommer inte att få den hjälp de behöver. Några av dem kommer att begå våldsbrott. MEN enormt många fler kommer att etablera helt vanliga liv här. Framförallt kommer de att överleva.

    Vilket alternativ verkar mest humant, tycker du?

  32. Karin skriver: september 9, 20131:56 e m

    Och Hanna: så fenomenalt skrivet, så starkt jobbat! Jag blir alldeles matt och ledsen av att gå in och läsa kommentarerna, trots att 98% är jättevettiga och kloka. Men bara att det att det, till och med här på din varma, sunda blogg, finns människor som tycker att det är okej att låta andra människor dö i krig för att de föddes i fel land, gör mig så oändligt sorgsen och trött att jag nästan inte orkar sitta kvar på stolen. Men – det är därför din blogg behövs, för jag är alldeles säker på att finns det NÅGON som NÅGONSIN har fått någon av dessa människor att förstå och omvärdera, så är det du, och det kan du för alltid vara stolt över.

  33. Lisa skriver: september 9, 20132:15 e m

    Alltså, SD-röstare: Det är en SLUMP var man föds. Att du råkat födas i Sverige gör inte att du har rätt att bestämma vem mer som får bo där.

    Malmö: Massinvandring? Alltså det är så himla tröttsamt att lyssna på skitsnacket om massinvandring. Om du åker till ställen som London så har de betydligt fler ”invandrare” än man någonsin kommer att ha i Sverige. Det är fantastiskt trevligt. Brottslighet mm är inte ”invandrarnas” fel, den största orsaken är sannolikt den nuvarande högerregeringen vars politik bara gynnar en viss grupp, och inte är det arbetarklassen eller lägre medelklass, oavsett ursprung.

    Robban: Att vi har yttrandefrihet i Sverige innebär att man inte hindrar folk från att publicera sin rasistiska shit, varken på facebook eller någon annanstans. Självklart innebär inte yttrandefriheten att Hanna eller vi andra måste lyssna på eller läsa folks rasistiska shit. Att lyssna på SD-anhängares trötta påhittade påstående skulle vara ett oerhört slöseri med min tid. Dessutom vill jag naturligtvis inte vara vän med folk som har vidriga värderingar, ens på facebook. Att debattera med eller ”defrienda” SD-anhängare är en viktig symbolisk handling. Tyst acceptans är en form av medhjälp; vi måste ta tydligt avstånd ifrån alla typer av fascistiska uttryck för att inte vara medhjälpare.

  34. Jonna skriver: september 9, 20132:21 e m

    SOM ett ljus i mörkret vill jag bara tipsa om att Cleo & Syster Sol m.fl. släppt sin låt FATTA idag. Där sveriges hiphop-elit vill förändra synen på sex. Tycker videon är spot on, så himla obehaglig och så upplysande på ett sätt.

    Måste ses!

    http://blogg.svt.se/psl/2013/09/09/premiar-cleo-syster-sol-feat-kristin-amparo-nasteho-osman-fatta/

  35. J skriver: september 9, 20132:24 e m
  36. Elsa skriver: september 9, 20133:36 e m

    Hur röstar man för att undvika SD?

  37. Rebecca skriver: september 9, 20138:05 e m

    Tycker att detta är en väldigt bra text att läsa för många obildade människor som tror att SD är lösningen. Bra att få några mer trovärdiga källor (Erik Ullenhag som ska ha författat, dock med bra källor till SCB och liknande) istället för de propagandasidor som sprider artiklar. Vissa har inte fått med sig källkritiken och behöver sluta tro på allt de läser. Kika gärna igenom, tyckte den var hur bra som helst!

    http://www.regeringen.se/sb/d/17468

  38. isabella skriver: september 9, 20138:52 e m

    Så jäkla bra skrivet!! Vad stolt jag blir.

  39. ylva skriver: september 9, 20139:53 e m

    ÅH DU ÄR JU BARA SÅ JÄKLA BRAAAAAA. Har aldrig riktigt haft en idol men tror nog att du är den första! Länkar alltid dina skitbra inlägg till mina vänner för att dom ska läsa för att det är så klockrent! HANAPEE FOR PRESIDENT

  40. Hanna skriver: september 9, 201311:05 e m

    märkligt hur alla som röstar på SD aldrig verkar ha tagit emot ett endaste jävla bidrag själv (och då menar jag födelse på bb, barnbidrag, dagis, skola, studiebidrag, studielån, bostadsstöd, gratis tandvård och läkarvård ja listan kan göras lång). jag menar hur mycket har inte vi kostat då? ”invandringen kostar för mycket”. jaha. och hur ska vi kunna försörja våra gamla med tanke på att populationen minskar? förr har två unga försörjt en pensionär, i framtiden ska en ung försörja två pensionärer. vi har en hård framtid till mötes och så vida inte alla börjar kräma ut ungar är invandringen otroligt viktig. en person som kommer till Sverige som 20-åring kommer fortarande ha kostat mindre än de som är födda här och har tagit emot alla bidrag och all läkarvård osv utan att sedan ha ett jobb. eller som jag, som pluggar och ta studielån. nä, att ”ta itu med invandringen” är inte rätt väg att gå, snarare ta i tu med arbetslösheten. och kom inte och säg att invandrarna tar våra jobb för en kan omöjligt ta både bidragen och jobben. fakta hittad från de senaste Sociala rapporterna som går att hitta på Google. sök på ”social rapport” bara. ursäkta för långt dravel. hanapee du är bäst!!

  41. Malin skriver: september 10, 201312:27 f m

    Aldrig förr har jag kommenterat på en blogg, läser inte många, men ditt inlägg önskar jag att alla människor i detta land borde läsa! Tack för att du gör din röst hörd!

  42. Emma Zamini skriver: september 10, 20131:29 f m

    Hej Hanna, jag har läst din blogg i nästan 1 och ett halvt år, aldrig känt behov att kommentera förrän nu. Here goes:

    Läste ni om fallet för några år sedan där en 16årig tjejs pojkvän fann att hon var gravid. Det var emot hans religion att skaffa barn med en svensk tjej så han tog med henne ut i skogen, stampade på hennes halls tills hon kvävdes av hennes eget blod. Han fick TRE ÅR i ungdomsvård för att han inte hade hunnit fylla 18 år ännu när brottet begicks. Det här är ännu en anledning till att rösta på SD, inget annat parti är emot att 17 åringar inte kan dömmas till mer än 3-4 år i ungdomsvård. Det är vidrigt och inhumant.

    Trafficing pågår dagligen för att vi inte har några gränser. JAG FATTAR INTE hur man kan blunda för det här, hålla för öronen och skrika ”rasist”. Att hjälpa flera miljoner flyktingar ÄR mer humanistiskt än att hjälpa några få som tar sig till Sverige.

    Jag förstår att det verkar bra att ta hit en massa invandrare för att det kan vara en bra investering i framtiden när de lärt sig svenska och skaffat jobb. Men för tusan, försök vara lite empatiska för en gångs skull. Jag bor inte ens i Sverige längre och det äcklar mig att se hur Sverige ser ut idag.

    Områden med näst intill 100% invandrare fyllda med anti-svenska människor som provoceras av flickor/tjejer/kvinnor som inte bär slöja. Men att mörda/våldta någon pga att dem är vita räknas inte som hatbrott. Men varför bry sig? Ni som argumenterar för-investering-i-invandring bor inte i ställen med 98% invandrare. Ni vet inte hur det är, det är bara lack of sympathy. Min pappa är från libanon, mamma från Sverige. Jag bodde på hammarkullen gbg tills jag var 12, blev våldtagen när jag var 7 år gammal utav 4 13-14 år gamla killar i flera TIMMAR, alla klarar sig utan straff. Men tar man upp att massinvandringen har förstört ens liv så blir man ändå kallad rasist.

    Nu har jag dual citizenship i USA & Sverige, bor i USA med min soon to be man. Men jag har under de senaste 2 valen åkt hem och hälsat på i Sverige bara för att rösta på SD. För der gör ONT i mig att veta att detta fortfarande pågår i dessa områden. För att jag, olikt er, är en empatisk människa som bryr sig om andra och som vill förhindra lidande. Men för det kommer jag nu bli kallad rasist av er och även bannad. tack & hej..

    Svar: Nä du. Blir alldeles stum av din förblindade VI och DOM -mentalitet.

  43. hej skriver: september 10, 20137:17 f m

    Emma Zamini

    Det finns ju mycket saker som jag kan ifrågasätta med ditt inlägg, men vill ha svar på en fråga först. Du skriver att du har dual citizenship i USA. Varför? Är du född där? Om inte, varför invandrar du dit? Varför kan du inte stanna i ditt eget land?

  44. Emma skriver: september 10, 20138:24 f m

    Alma: Svenska kyrkan har ingen ”sexistisk homofobisk verksamhet”. Tvärtom går mycket av pengarna från medlemsavgifterna till bistånd och utvecklingsinsatser inom just dessa områden både nationellt och internationellt. Läs gärna på lite, bara att gå in på hemsidan och läsa! Det är nämligen även lite tröttsamt med folk som har en förutfattad mening om svenska kyrkan utan att alls vara insatta! Och ja, det är väldigt viktigt att rösta i kyrkovalet på söndag!

  45. zzzz skriver: september 11, 20131:16 f m

    Men läs på om ditt ege skitparti.
    SD vill bevara kultur, dom bryr sig visst om liv.
    Dom vill ej stoppa invandring, utan minska den,
    sverige släpper in mer invandrare en hela Norden
    för tillfället, stick till finland,norge,danmark och skrik rasister till dom då?
    Så fjantigt.

    Tråkigt att folk dör, men så kommer det alltid vara.
    Så om, hela Islam dalen tex. är bomb hotat på fullaste allvar,
    ska vi då låta alla dem Flytta hit på grund av det? Och med det sagt,
    ta över vårt land? samt Kultur? Tråkigt nog,
    Så är verkligheten,verklighet. Och Vi alla Dör till slut.

    Vi är alla människor, men bara för det, kan vi inte leva i någon fantasi värld.
    Skulle du själv radera vår svenska kultur ( Sluta snacka som om
    du ej visste vad den är. , och ersätta den mot en annan?

    Om jag har belägg för vad jag säger? Tja, Troligen så kommer
    ett land som till slut blir populäriserat med mer religösa utlänningar än
    vad landets infödda redan är bli ett land styrt av dess religion
    då dem blir majoritet, och det kommer förändra vårt land till ett
    helt annat samhälle. Om du så gärna vill ha dems religion,
    vilket du inte påpekat, men att släppa in dom, kan betyda
    att du stödjer det, så Flytta dit då, och slipp Svensk Kultur! hehehe,
    eller ja, flytta till ett land som inte är bomb hotat med
    sådana sjuka kulturer, då. spelar det för roll för dig? O.s.v.

    Margit Von Helsing

  46. N skriver: september 11, 20138:06 f m

    Till zzzz: Vad roligt att du tycker så bra om Sverige. Kanske ska du lära dig att skriva korrekt svenska. Har nog aldrig sett så mycket särskrivningar, syftnings-och stavfel i en kommentar förut.

  47. Alma skriver: september 11, 201311:53 f m

    Emma: Jasså, det var något nytt. Svenska kyrkans ideologi och grundläggande värderingar grundar sig alltså inte i bibeln. Intressant, berätta gärna mer.
    Jag är medveten om att Svenska kyrkan utför mycket arbete utomlands i utsatta områden, precis som Plan, Läkare utan gränser, Röda korset och så vidare (fast Sv K har sin religion i grunden såklart…). Som ateist stödjer jag hellre religiöst obundna välgörenhetsorganisationer, än att ge pengar till ett religiöst samfund.

  48. Namn skriver: september 11, 20133:19 e m

    Varför blev mitt inlägg borttaget? Inget svar på tal, eller vad är det frågan om? Måste ju ha satt huvudet på spiken om du rent var tvungen att ta bort det. Sanningen gör ont.

  49. Emma skriver: september 11, 20133:34 e m

    Alma; du påstod att svenska kyrkan bedriver ”sexistisk homofobisk verksamhet”, jag bemötte detta påstående. Men om du vill ta det vidare till en teologisk diskussion om tolkning av bibeltexterna så får du nog rikta dig till någon annan, då jag inte är teolog. Själv anser jag att Svenska kyrkans nuvarande position i frågor som berör och intresserar mig är viktigare än vad som står i en 2000 år gammal bok (positionspapper av betydligt modernare snitt än Bibeln finns också att läsa på hemsidan). Jättefint tycker jag om du vill stödja andra välgörenhets och biståndsoehanisationer, svenska kyrkan samarbetar med flera av dessa organisationer. Betänk dock gärna den speciella ingång som svenska kyrkan som trossamfund har till andra religiöst bundna organisationer som ofta har betydligt större makt i fattigare delar av världen. Genom denna position kan svenska kyrkan driva ett påverkansarbete som inte är möjligt för en annan cso. Detta är några av anledningarna till att jag är medlem, gärna betalar avgiften och röstar på söndag för att SD ska få så få mandat som möjligt. Jag är nämligen orolig att mycket av det viktiga och bra arbetet som Svensk kyrkan gör (inte minst på den internationella arenan) blir negativt påverkat av ett starkt SD i kyrkomötet.

  50. Alma skriver: september 12, 201311:54 f m

    Emma: Ja, precis. Verksamheten (jag kan såklart inte svara för hur den ser ut i alla Sveriges församlingar, men eftersom jag tillbringat större delen av mitt liv i Sv K omringad av andra medlemmar och inflytelserika personer i trossamfundet har jag ganska stor erfarenhet) grundar sig i Bibeln (sedan är det ju såklart så också att många religiösa människor och även Sv K som samfund väljer och vrakar lite vad de vill tro på och inte, men det är en annan, om än lika viktig, debatt). Verksamheten (den jag tagit del av) är både homofobisk och sexistisk.
    Det är möjligt att Sv K som du säger lättare kan påverka och förändra i andra delar av världen som är präglade av andra kanske ännu farligare religioner. Men jag ser inte det som en lösning, det är lite som att vilja stoppa mördare genom att få dem att istället ”bara” tortera.

  51. Emma skriver: september 12, 20133:34 e m

    Tråkigt om du har haft så dåliga erfarenheter av Svenska kyrkan! Jag dristar mig dock till att påstå att detta inte är normen och officiellt tar ju Svenska kyrkan avstånd av all form av diskriminering. Att påstå att svenska kyrkan generellt bedriver ”homofobisk sexistisk verksamhet” påstår jag fortfarande är felaktigt. Du har personligen haft dåliga erfarenheter vilket självklart inte är ok, och bör lyftas till högre instans för att hanteras. Själv har jag dock inte haft sådana erfarenheter och vet samtidigt hur hårt man jobbar för att motverka diskriminering och stigmatisering grundat på genus med mera (här inkluderar jag alltså hbtq-frågor). Tyvärr kan man ju stöta på idioter i alla möjliga sammanhang, jag har till exempel råkat ut för liknande behandling i ett av vänsterpartiernas ungdomsförbund. Det får mig dock inte att vilja bojkotta hela partiet. Du är inte troende, det är inte jag heller i någon större utsträckning (iallafall inte enligt gängse normer). Vi väljer själva vår livsåskådning, och jag tycker inte att någon av oss har mer rätt att ifrågasätta en troende person än vad de har att ifrågasätta oss. Religionsfrihet är en av grundstenarna i ett demokratiskt samhälle. När religion däremot diskriminerar människor eller bryter mot mänskliga rättigheter, då är det inte ok ( lika lite som när människor diskrimineras av andra orsaker än just religion). Det gör dock inte Svenska kyrkan som helhet utan som jag tidigare nämnt, jobbar snarare aktivt för att motverka detta både nationellt och internationellt. Jag är glad att vi i Sverige har en kyrka som i det närmaste vågar ”stå på barrikaderna” i frågan om samkönade äktenskap för att ta ett exempel.

  52. Tess skriver: februari 18, 20149:26 e m

    Det enda jag kan komma på är att en del missnöjesröstar på dem. De tycker inte något av de andra två alternativen är bra (för tyvärr har politiken mer och mer blivit bara två alternativ). Men så många kan väl ändå inte missnöjesrösta? Varför röstar de på SD?

  53. Zana skriver: april 25, 20147:40 f m

    BRA skrivet IDA!!! dom här folken är blinda haha. Jag bor själv i invandrarområden, jag är en ”invandrare” och jag kommer själv rösta på sverigedemokraterna, helt ärligt. Jag gillar inte smutskastningen av sd. Och jag gillar inte hur VÅRAT land förändrats till det sämre. Du har rätt i allt du skriver Ida. Rikemansbarnen som sitter o kommenterar här ser inte problemen för dom lever inte bland problemen. Annars bra blogg förövrigt, förutom smutskastningen av SD ;)

  54. b skriver: maj 4, 20147:05 f m

    Folk är så blinda att det inte är sant, dom ljuger om att Sverige kommer att bli något invandrarland men så är det f*n inte.
    Folk fattar inte att det är krig just nu, vi MÅSTE hjälpa folk.

  55. b skriver: maj 4, 20147:11 f m

    Folk som skriver att sd bara vill minska invandringen så har dom fel, hade dom haft den makten dom ville ha hade dom viljat förbjuda invandring helt…

    http://www.interasistmen.se/
    är en super bra sida och sprid den gärna (:

  56. James skriver: september 9, 20151:52 e m

    What ever happend to freedom of speech and the only difference between those who voted sd and all you others is sd voters dont remove freinds for haveing a different opinion sd voters arent trying to silence the others and everything else is just personal opinions and the like assholes everyone has them but some just dont think theres stink!
    Im one person with one opinion ,mine maybe wrong or right but its mine and in a free country i have that right so i guess sweden is no longer a free country and what ever opinion i may have doesnt define WHO i am as a person hitler loved dogs but didnt make him a good person the More sweden gives the More every tom Dick and Harry Will do to get here and collect.including putting themselves and their families in dangerous situations where were all you so called humanitarians When africa exploits kids to be soldiers or the millions of other people around the world that have died because the european media didnt find them interesting enough to make a big deal about.
    Hiporcrites the LOT of you .just a LOT of yes men and women WHO are to weak to form your own opinion and just follow the one most exceptable and easist to look good ………..

Skriv en kommentar