Det är inte könskvoteringen som bör göra dig kräkfärdig

Idag skrev Isabella Löwengrip ett blogginlägg om hur könskvotering gjorde henne kräkfärdig. Att företag behöver redovisa antalet kvinnor respektive antalet män är bara sjukt enligt henne. Hon poängterar att hon minsann inte är något offer och att kvinnorna hon träffat inte varit hindrade av män – utan av sin egen självkänsla.

Medan könskvotering gör Isabella kräkfärdig ser jag andra saker att bli kräkfärdig över. Att läsa Statistiska centralbyrås statistik från 2013 är ett exempel.

1 2 3

Det gör mig kräkfärdig att det idag, år 2013, finns fler vd:ar som heter Johan än vad det finns kvinnor på vd-poster. Det gör mig kräkfärdig att löneskillnaderna mellan män och kvinnor fortfarande är enorma – oavsett yrke och även då kvinnors deltidslöner görs om till heltid.

Det gör mig också kräkfärdig över att det är kvinnorna som skuldbeläggs. Det är kvinnorna som inte vågar ta för sig, kvinnor som inte kan löneförhandla, kvinnor som inte har tillräckligt vassa armbågar. Om bara kvinnorna var lite mer som männen. Om bara kvinnor slutade se sig som offer.

 

Men ingen människa vill vara ett offer, speciellt inte i ett samhälle där individen ska vara stark, målinriktad och gå sin egen väg. Inte jag heller – men det är ju PRECIS därför jag är feminist.

Det finns problem med att Isabellas resonemang utgår från den lilla procenten kvinnor hon träffat som tagit sig till toppen, och att hon därmed drar slutsatsen att kvinnornas ”självkänsla” stod i vägen för dem själva. Självklart kan det i några fall ligga sanning i det,  men att kvinnor idag har sådan liten procent av makten i bolagen är ju en del av något mycket större.

Det är en del av ett samhälle som bygger på en strukturer där män i alla tider har haft makten (både ekonomiskt, politiskt), funnits på arbetsmarknaden och varit dem som alltid tagit besluten.

Att tro att den typen av strukturer plötsligt är borta och att alla vita heterosexuella män med makt inte alls har något problem med att ge upp sina positioner är att blunda för verkligheten och dessutom för statistiken.

 

Jag säger inte att kvotering är en enkel fråga, det jag säger är att vi måste se den kvotering som faktiskt görs dagligen: hur män ständigt väljs framför kvinnor.

Det är problematiskt att bara utgå från sin egen (ofta lilla) världsbild. Vi kan inte utgå från att alla har samma förutsättningar när det är så extremt långt ifrån sanningen. Det ett sånt fruktansvärt slag i ansiktet på alla kvinnor att säga att det handlar om ”dålig självkänsla” när de inte tar sig till den mansdominerande toppen.

142 kommentarer
  1. Camilla skriver: april 18, 201311:00 f m

    Jag älskar dig!
    That’s it.

  2. Rebecca skriver: april 18, 201311:00 f m

    Du är min idol. <3

  3. Lisa skriver: april 18, 201311:10 f m

    Se hur långt feminismen har tagit oss bara de senaste 100 åren, vi kommer med vårt ”gnällande” och ”tjatande” ta oss till en punkt i framtiden när människorna ser tillbaka på vår tid och ba ”Men gud kan du förstå att man hade olika lön pga olika KÖN??! HAHAHAHA”.

    Jag blir arg när jag läser vad BB skriver men å andra sidan får jag också mod. Mod att kämpa hårdare emot det hon står för när hon skriver sånt där.

  4. KK skriver: april 18, 201311:10 f m

    BB borde läsa genusvetenskap på SU.

  5. Elena skriver: april 18, 201311:11 f m

    Börjar känna mig som en stalkerkommentator nu men väldigt bra skrivet. Tycker även det är starkt av dig att kritisera Blondinbella så öppet, och inte heller för första gången, då ni trots allt har arbetat ihop och kanske stundtals vistas i samma kretsar (?). Förväntar dock inte något annat av dig vid det här laget :) You go Hanna!

  6. Alexandra skriver: april 18, 201311:12 f m

    Tack. Du är bäst.

  7. e skriver: april 18, 201311:13 f m

    Fruktansvärt jävla bra skrivet, och viktigt.
    Jag fick förra veckan en kommentar kastad på mig som handlade om att ”tjejer bara måste våga ta för sig mer, det är inte männens fel att ni inte blir anställda”. OMFGGGGGGGG. Blev så jävla arg att jag fick inte fram ett ord, vände på klacken och gick hem och grinade. ALLTSÅ JAG ÄR SÅ KRÄKLESS PÅ SÅNNA KOMMENTARER OCH ÅSIKTER.

  8. Yrsa skriver: april 18, 201311:14 f m

    hejja hanna friskt humör du är klok och vid god vigör!

  9. emy skriver: april 18, 201311:16 f m

    Preach, master! Så jävla bra skrivet. Isabella borde verkligen ta ett steg tillbaka och fundera över saker och ting innan hon börjar skriva provocerande blogginlägg.

  10. Hanna skriver: april 18, 201311:17 f m

    Väl uttryckt.
    Kvotering är en komplicerad fråga och kan göras på många sätt (!), men det är framför allt ett av enormt få verktyg som vi har för att få upp kvinnorepresentationen i samhällets maktskikt.

    Många tror att det räcker med att ge kvinnor rösträtt och samma rättigheter och så kommer jämställdheten att lösa sig av sig själv ‘med tiden’. Det har snart gått hundra åt, och visst har det gått framåt, men har dessa människor över huvud taget reflekterat över hur sjuuuuuukt långsamt det går? I den här takten kommer det att ta hundratals år innan kvinnor har ens en tillstymmelse till chans att konkurrera på samma villkor som män.

    Sedan kan man tala om ‘självkänsla’ hur mycket man vill, men till syvende och sist kommer självkänslan inte från en själv, utan den fostran vi fått av samhället; det är ingenting som man ‘skaffar sig’ i en handvändning och sedan löser det alla problem. Vi har ett samhälle som premierar män, och mot det hjälper inte ‘självkänsla’ och vassa armbågar. Det krävs lite mer samhällsomstörtande metoder än så.

  11. H skriver: april 18, 201311:20 f m

    Du är fantastisk, bra, underbar, klok, toppen, otrolig, förståndig, utmärkt, inspirerande och du får mig och tydligen många andra att se och reagera på dessa problem. Det är helt sjukt att det var du som tog mig ur den könsdimman jag levde i innan du började skriva om feminism. Tack<3

  12. Martina skriver: april 18, 201311:22 f m

    Fantastiskt bra skrivet Hanna! Gång på gång imponeras jag av dina inlägg. Du är ba bäst!!!!!! Vi måste fortsätta upplysa allmänheten om hur verkligheten ser ut och slå hål på alla myter som uppkommer i offentliga debatter, där det tyvärr är personer med mest mediamakt (Bella i detta fall) som på något galet sätt får komma med någon slags ”sanning” (inte de som KAN, de som forskat, de som sitter på statistik och historik). Det oroar mig hur hon påverkar sina läsare, som kanske sväljer hennes ord med hull och hår utan att kritiskt granska och ifrågasätta var hennes värderingar/synsätt kommer ifrån, och varför.

    Det framkommer så tydligt i Bellas resonemang att hon inte ser den kollektiva strukturen utan fokuserar på individen, individen, individen. Ett individperspektiv funkar inte när man kämpar för att förbättra förutsättningarna för halva jordens befolkning. Det är en jävla massa kvinnor!

    Det glädjer mig ändå att se hur många duktiga bloggare idag som uppmärksammar genusfrågan. Det märks att det får konsekvenser, även i den ”riktiga världen”. VI GÖR SKILLNAD!

    Love ya!

  13. oprofessionell skriver: april 18, 201311:24 f m

    Du är så viktig!

  14. Nico skriver: april 18, 201311:24 f m

    Men det är ju så hon drar ALLA sina slutsatser verkar det som. Allt grundas på henne själv och hennes närmaste umgängeskrets, och att en träffar mest framgångsrika människor är väl inte så konstigt när en själv har lyckats bra. Det betyder ju inte att det finns folk som har det tuffare, men det verkar vara lite ”det jag inte ser finns inte” i hennes och Odds värld. Med tanke på hans inlägg om att folk inte skulle behöva vara arbetslösa, om de bara kunde lägga tiden på att söka jobb istället för att klaga på den höga arbetslösheten. Och jag kände bara ??????? Ja, precis, det är PRECIS det som den höga arbetslösheten runt om i världen beror på – folk söker ju inte de lediga jobben. -.-

    ELLER så har det också ha att göra med att de som inte kvalar in under utbildningskrav och redan existerande erfarenhet inom yrket, är flera flera hundra stycken som konkurrerar om de enstaka jobb som inte kräver en massa som en ung person inte hunnit skaffa sig ännu. För de jobben är FAKTISKT inte många, och inte alls särskilt lätta att få. Vill bara peta hål på deras lilla bubbla.

  15. Fantasy Realm ~ en fantasyblogg skriver: april 18, 201311:30 f m

    Väl skrivet! :)

  16. Linh skriver: april 18, 201311:30 f m

    Du är bäst! Välskriven text! Din blogg är min nya favoritblogg.

  17. Camilla skriver: april 18, 201311:31 f m

    Klockrent!
    Hoppas innerligt att Bella läser detta!

  18. Eve skriver: april 18, 201311:34 f m

    Älskar dig Hanna!

  19. Emelie skriver: april 18, 201311:41 f m

    WORD SISTER! <3 Puss love you

  20. eve skriver: april 18, 201311:44 f m

    höll på att börja gråta när jag läste blondinbellas inlägg, det blev glädjetårar när jag läste ditt.

  21. Sofie G skriver: april 18, 201311:47 f m

    Du skriver alltid så jäkla bra! Du kloka människa!! :)

  22. Nanna skriver: april 18, 201311:54 f m

    Grymt bra inlägg :-)

  23. Lena skriver: april 18, 201312:01 e m

    Tack för att du finns! <3

  24. Pelle skriver: april 18, 201312:02 e m

    True THAT!

  25. Maggan skriver: april 18, 201312:10 e m

    Hanna, vadfan hade vi gjort utan dig? Tack før att du gør att bloggværlden inte bara domineras av folk med så extremt cyniska och trånga synsætt. Jag jobbar sjælv på något som skulle kunna vara ett extremt mansdominerat yrke då jag jobbar som teknisk koordinator på ett førtag men hær dominerar vi tjejer. Min chef som ær chef før HELA tekniska avd (som er en extremt stor del av detta føretag) ær kvinna, alla underchefer ær kvinnor vilket gør att jag som anstælld vet att ”den dagen kanske vill klættra i stællning har jag alla møjligheter!”

    Ænnu en gång, stort tack Hanna før att du øppnar våra annars så stængda øgon! <3

  26. Hedvig skriver: april 18, 201312:14 e m

    men GUDARS vad du är SMART!
    Feminism innebär jämlikhet och jämlikhet kan aldrig gå för långt. Hur kan man stå för något annat? Att inte vara feminist är EXAKT som att vara uttalad rasist, med fokus på kön istället för etnicitet. Hur kan folk fortfarande flina överlägset åt feminismen, men betrakta rasism med djupaste allvar?? VAD ÄR SKILLNADEN mellan en icke-feminist och en rasist? Människors lika värde, det är grunden som borde vara självklar att utgå från i alla lägen, punkt.

  27. Namn skriver: april 18, 201312:18 e m

    Blondinbella är ett tydligt bevis på att framgång inte alltid går hand i hand med intelligens.. Försök hitta en mer trångsynt person, med ett snävare perspektiv. Världens totala sanning utgår inte från din livssituation, Bella!

  28. ellen skriver: april 18, 201312:22 e m

    Härligt att du snabbt kontrar mot Bellas surrealistiska världsbild så slipper en gå runt och vara förbannad för sig själv! GOGOGO Hanna!

  29. Hanna skriver: april 18, 201312:26 e m

    Så sant!!!

  30. Lunchlektyr · Tack som fan skriver: april 18, 201312:28 e m

    [...] att min kloka vän Hanna skrivit ett väldigt bra inlägg som ni kan ägna lunchen åt att läsa! HÄR hittar ni det. Läs det så fortsätter jag skriva så fingertopparna slipas ner som havet slipar [...]

  31. Ottilia skriver: april 18, 201312:35 e m

    Så otroligt bra inlägg!!! Du är sjukt duktig på att lyfta fram rätt saker!

  32. Mella - stolt medlem i PK-maffian skriver: april 18, 201312:35 e m

    Du är bäst Master. Bloggvärlden behöver dig!

  33. Välformulerat och klokt som tusan! Håller verkligen med dig om att det är statistiken som är kräkmedlet, inte viljan att förändra den. Att människor kan prata bort denna tydliga snedfördelning med att det handlar om kompetens, mod, civilkurage, förmåga att ta för sig eller jag vet fan vad… det är helt galet.

    Att ta ett steg tillbaka, ge andra lite plats, deligera, lyfta andra människors goda sidor, ödmjukhet – är inte det också egenskaper som borde lyftas och ses som eftersträvansvärda? Varför är det vassa armbågar, raka rör och gå på-attityd som anses mest värdefullt?

  34. Elsa skriver: april 18, 201312:51 e m

    Hanna! Fan när man håller på och ge upp igen kommer du och ger syre, och inte bara lite utan två helt nya lungor. Tack för att just du som är så begåvad tar dig tiden och orken att sätta ihop ett så välskrivet och analyserande inlägg! Tack för att du ger mig hopp och för att du gör det KUL att föra kampen vidare!

  35. Ellen skriver: april 18, 201312:52 e m

    Jättebra respons. Hanna, du som har läst kurser i genus. Jag och mina väninnor diskuterade vad kvotering egentligen är. Ja, alltså vilken typ av kvotering dagens debatt egentligen rör sig om och vilken typ av kvotering som t ex Schyman förespråkar. Är det den kvotering innebärande att man i en situation då man har en person som ”på pappret” är mer meriterad än en annan person som anställs för att den senare är underrepresenterad på arbetsplatsen i fråga. Eller pratar vi om kvotering i de termer att vi har två likvärdiga personer framför sig och i valet mellan dessa två väljer att anställa den som är underrepresenterad på arbetsplatsen? Jag är nämligen emot den första typen men för den andra och tycker att den andra versionen bör lagstiftas. Men varje gång kvoteringafråfan dyker upp har jag svårt att säga om jag är för eller emot eftersom jag inte riktigt är med på vad som menas med termen. Hur tänker du kring detta? Skulle du inte kunna tillägna ett inlägg åt denna fråga!

    Tack för en bra blogg!

  36. Ellen skriver: april 18, 201312:54 e m

    Och ursäkta min förjävligt svenska, men blev så exalterad avsätta inlägg att jag skrev hela kommentaren på min iPhone. Hehe. Hoppas du fattar vad jag menar.

  37. Elin skriver: april 18, 201312:59 e m

    Word Hanna!!!!!! Fantastiskt.

  38. Olov skriver: april 18, 20131:03 e m

    Kung text!

  39. Fredrik skriver: april 18, 20131:12 e m

    Jag måste erkänna att jag inte alls tycker om kvotering. Dock avskyr jag systemet som det ser ut nu, mer än vad jag avskyr kvotering.

    jag tror att det är många mäns attityd som är problemet, inte de kvinnorna som int tar sig upp till toppen. Men om vi skulle använda oss av kvotering, då borde vi kvotera in andra etniciteter, sexualiteter, religioner, etcetera. Jag tror inte kvotering löser problemen, jag tror detär ett plåster på såret.

    …Sen är förstås ett plåster bättre än att ha ett öppet sår.

  40. Johanna skriver: april 18, 20131:16 e m

    WORD SISTAH!! Är så trött på alla fördomsfulla människor som spyr ur sig det enda de har att säga i ämnet pga oinsatta – Det är ju diskrimineriniiing, rätt jobb ska ju gå till rätt persoon oavsett kööön.

    Men om man tänker på att kvotering skulle finnas i typ en tid så skulle inte bara synen på jämställdhet inom högre maktpositioner bli bättre utan att säkert hela samhället också! Då har man en bra jämställd grund!

  41. Marika skriver: april 18, 20131:17 e m

    Väldigt bra skrivet. Hemskt att en person som låtsas bry sig om unga tjejers självkänsla kan vara så dåligt påläst – om ALLT. Sen är det precis som någon skrev att hon utgår från sig själv och sin umgängeskrets. Jag önskar att hon kunde fråga någon transsexuell person vad hen tycker om ordet ‘hen’. Hon lever i en bubbla.

  42. Aleks skriver: april 18, 20131:19 e m

    ”gör allt som internet-tjejer gör mest (och bäst!) dvs. bloggar, jobbar med *media* och dj:ar” Kanske därför som inte lika många kvinnor är högt uppsatta och har samma mål som så många andra män i dagens samhälle? Kanske också så att ekonomifrågor är mera intressant för män än kvinnor?

    Väldigt mycket kanske kanske, dock tycker jag att män och kvinnor rent generellt har olika intressen så som vardagliga aktiviteter, jobbambitioner och karriärval.

    Visst, det finns fortfarande orättvisa i systemet, tyvärr, men kan ska inte generalisera allt för mycket för att det är mer faktorer än könsdiskriminering som påverkar skillnader i löner..

    Svar: Hej Aleks! Jag tror du kanske bör tänka efter vad som är skrivet med en nypa salt och inte. Jag IRONISERAR ju kring begreppet ”internettjej”. Synd att du tar det bokstavligen. Och hur skulle det hindra att jag skulle kunna bli styrelseledamot i ett bolag? Jag driver ju mitt egna företag som det går bra för? Otroligt märkligt att ta den presentationstexten som ett exempel på att ekonomifrågor skulle vara mer intressanta för män?!?! Ha ha, nästan lite kul på något sätt.

    Angående löneskillnaderna så har jag varit på flera föreläsningar där nationalekonomer svart på vitt visat att nej, flera procent av löneskillnader handlar enbart om kön, de har inte kunnat hittat någon annan komponent som förklarar det, trots år av forskning. Kram!

  43. Hanna skriver: april 18, 20131:31 e m

    När jag läser detta tänker jag på en uppgift vi fick i skolan för ett tag sen, vi fick läsa några texter där forskare beskrivit problemet om att killar halkar mer och mer efter i skolan och färre ”högre positioner” går till män. Inom skolan håller alltså kvinnan på att gå om mannen. Om man ska lägga in den kunskapen så tycker jag att detta blir ännu mer intressant?

    Svar: Ja, kvinnor har gått om män inom utbildningar en hög hastighet de senaste 20 åren, tyvärr går det inte alls lika snabbt i privat sektor, och i vissa fall går det bakåt. Dvs. oavsett hur hög utbildning en kvinna har kommer en man i mångt och mycket att väljas före.

  44. Johannes skriver: april 18, 20131:33 e m

    Intressant inlägg!

    Undrar dock varför du tar med statistiken för affärsverken? Visste inte vad det var innan, men det jag får fram efter lite googlande är att det är kommunägt bolag, om jag inte är helt fel ute? Hur är ett kommunägt bolag relevant för denna diskussion?

    Svar: Alla bolag, privatägda eller kommunalt ägda är relevant på så sätt att det visar att männen ofta sitter på maktpositioner.

  45. Anna skriver: april 18, 20131:35 e m

    Läser Bellas inlägg och skakar på huvudet, läser Odds inlägg och vill GRÅTA!!
    Vad har människan för åsikter?? Får obehagskänslor, han verkar ha noll verklighetsförankring. Läskig kille…

  46. Johannes skriver: april 18, 20131:53 e m

    Tack för svar. Men det känns ju väldigt konstigt att ta med statistik för just ett bolag? Enligt mig tillför det absolut ingenting. Det finns väl företag där alla i styrelsen är kvinnor, de är ju minst lika relevanta i så fall? Det jag menar är att du visar ju att det finns löneskillnader mellan män och kvinnor, du visar att det sitter fler män än kvinnor i börbolagsstyrelser, så varför tar du med ett enskilt företag?

    Svar: Oj! Trodde inte att det handlade om ETT bolag :-)

  47. Lovisa skriver: april 18, 20131:56 e m

    Super! Det läskigaste tycker jag är ju att bland de flesta jag möter på min utbildning och bland bekanta, så är majoriteten mot kvotering. Man blir ju matt för mindre..

  48. elin skriver: april 18, 20131:56 e m

    tack för att du bemöter inlägg som blondinbellas på ett så bra sätt!! och skriver vad det egentligen (i den större bilden som verkar fattas för blondinbella, odd, m.fl.) handlar om.

  49. Nea skriver: april 18, 20131:57 e m

    Hm, alltså jag tycker att det är väldigt intressant det här. Jag kan i vissa fall tro att kvinnor kanske har lägre självkänsla t.ex. som min mamma som tycker att hon förtjänar mer i lön. Men när man säger till henne att hon ska ta och löneförhandla så säger hon saker som att det inte går och att hon ändå är en 50+ kvinna som ingen vill satsa på. Blir svårt att motivera då. Samtidigt har jag i åtanke att hon är uppväxt under helt andra premisser än mig, och att hennes mamma i sin tur började jobba som 13åring som någon slags piga hos en rik familj. Då får man perspektiv på hur stor förändring som har skett under relativt kort tid men att vi inte kan nöja oss där vi är idag. Det är viktigt att se att historien inte är något som är helt separerat från nutid utan att det hänger ihop och påverkar oss fortfarande.

  50. Vissa är blindare än andra | SEV-LIFE skriver: april 18, 20131:58 e m
  51. Sofia skriver: april 18, 20132:06 e m

    Att till och med manliga städare får mer betalt än kvinnliga är bara så jävla sjukt. Ett jobb där man kan konstatera (utan något tjafs om att män har mer ”intresse” för yrket..) att båda könen kan utföra precis lika bra men mannen får fortfarande bättre betalt.
    Kvinnor kan enligt mig utföra vilket jobb som helst precis lika bra som mannen. Om båda har samma kvalifikationer finns det ju absolut inget som säger att vi skulle förtjäna mindre betalt.
    Hur kan det vara svårt att förstå för vissa?

  52. Erika skriver: april 18, 20132:12 e m

    Tack Hanna! =D

  53. Hamada Joakim skriver: april 18, 20132:21 e m

    Det är klart manliga städare får mer betalt kvinna! dom jobbar hårdare, kvinnor orkar inte mycket

  54. xhs skriver: april 18, 20132:21 e m

    Att två personer får olika lön är i sig inte orättvist, och att grupperingar av liknande personer går att identifiera är inte heller tecken på orättvisa. Ojämlikheter är därmed endast orättvisa om de beror på en orättvis fördelning eller diskrimination av något slag gentemot en sådan gruppering. Vilka fler variabler bör man titta på innan man kan börja argumentera för att könsskillnad i medellön beror på någon form av orättvisa eller diskrimination? Exempelvis antal år i tjänst, arbetsomfattning (heltid/deltid), typ av ansvarsområde/arbetsuppgifter, typ av examen, sjukfrånvaro/föräldraledighet, prestation, m.m., etc. Alla dessa variabler kan påverka en persons lön, och det är mycket troligt att de ser olika ut för könen. Därmed inte sagt att varje ojämlikhet är orättvis, eftersom många är frivilligt valda av personen. Att dra slutsats baserat på ett samband mellan två så pass breda variabler är i bästa fall otillräckligt och i värsta fall rent missledande. Större bidrag skulle göras om man istället fokuserade på orsakerna bakom könskillnaden, och sedan luskade i vilken mån dessa orsaker är rättvisa eller orättvisa (t.ex. är det ju fullständigt rättvist att en nyanställd som sökt en deltidstjänst får lägre lön än någon som arbetat heltid i 20 år. Om det nu är så att kvinnor oftare hamnar i kategori A och män oftare i kategori B så kan man därmed inte säga att skillnaden i medellön är orättvis eftersom orsaken till skillnaden i lön i sig är rättvis).

  55. Signe skriver: april 18, 20132:32 e m

    Amen master!!!! AMEN!!!!!

  56. Sabina skriver: april 18, 20132:47 e m

    Omg. Mållös. Älskade syster, du är världens bästaste person. Kommer aldrig någonsin överge dig.

  57. Elsie skriver: april 18, 20132:53 e m

    Jag önskar att alla som läser BBs blogg läser ditt inlägg. Du är klok och har ett fantastiskt sätt att utrycka dig på. Det behövs någon om kan sätta ord på alla orättvisor och du är rätt person. Tack för ett underbart svar på tal. Även om jag inte riktigt kan skaka av mig besvikelsen och ledsamheten som infinner sig hos mig när jag tänker på de tjejer som läser och håller med BB.

  58. Linnea skriver: april 18, 20132:56 e m

    Har du sett det här? Helt fantastiskt!
    http://www.youtube.com/watch?v=d6xZRaITLgk

  59. Marie skriver: april 18, 20133:07 e m

    Att marknadsförare tjänar dubbelt så mycket som vårdpersonal gör mig kräkfärdig.

    Svar: Ja, vårdpersonalens löner bör verkligen höjas. Också intressant att fundera kring varför de är såpass låga.

  60. Julia skriver: april 18, 20133:09 e m

    Jag är så glad att jag hittade din blogg! Du är en stor förebild

  61. Hanna skriver: april 18, 20133:21 e m

    Detta var på riktigt det bästa jag läst. Du är den mest jordnära bloggerskan jag vet, du verkar ha båda fötterna på jorden och är en VETTIG tjej. Du är så himla smart och har mycket bra värderingar, skriver lysande gör du också. GRYMT HP!!!!!!!!! Fantastiskt.

  62. Anna skriver: april 18, 20133:29 e m

    Riktigt bra skrivet! Håller med i precis allt.

  63. sugkuk skriver: april 18, 20133:35 e m

    http://i.imgur.com/qu21Zfd.jpg

    Kunde inte hitta en mer passande bild, din äckliga feministslyna

  64. lisa skriver: april 18, 20133:42 e m

    Det är så bra att människor som du finns på denna jord. Jag är så oerhört glad att jag hittade din blogg för en sisådär tre, fyra år sedan. Du är och förblir en sann master!! Så himla bra skrivet Hanna!

  65. Petrut skriver: april 18, 20133:47 e m

    Har skrivit ett inlägg om en av anledningarna till varför feminism behövs, och hur det inte alls är lätt att våga ta plats.

    http://petrut.blogg.se/2013/april/beviset-for-att-feminism-behovs.html

  66. Linus skriver: april 18, 20133:55 e m

    Kan löneskillnaderna vara biologiska? Dvs att män överlag är mer drivna arbetare? Eller beror det på ett hemskt och osynligt förtryck som kallas patriarkat?

    Man anställer hellre en man då dom oftast är driftigare generellt än kvinnor överlag. Det är sanningen bakom löneskillnaderna.

    Att då kvotera fram kvinnors löner är i princip som att säga, ja ni är sämre men ni skall endå få lika mkt betalt som män.

    Snacka om att feminism diskriminerar kön när fokus borde ligga på individen.

  67. a skriver: april 18, 20134:01 e m

    det duggar tätt om blondinbella i medierna numera, jag får känslan av att hon bara vill provocera? jag har själv läst hennes blogg under flera år men orkar inte med henne längre. hon lever i en verklighet som enbart grundar sig på hennes erfarenheter inom en liten grupp människor, aldrig kommer hon med fakta utan bara egna åsikter och ett tyckande.. tröttsamt. lika tröttsam som hennes kille..

  68. Sabina skriver: april 18, 20134:03 e m

    Svar till ”sugkuk”: Det är såna som du som igen och igen förstör det vi andra försöker bygga upp. Jag hoppas verkligen att Hanna kollar upp din IP-adress och anmäler dig fort som tusan. Du kan ju starta en egen blogg, en sexistisk en, men jag tycker att du ska hålla dig borta från oss.

  69. Jenny skriver: april 18, 20134:05 e m

    Jättebra skrivet! Jag tänker också att detta med att ”tjejer har dålig självkänsla” också är en del av patriarkatet…att vi tjejer/kvinnor känner att ”nä inte ska väl jag, jag kan inte leda, jag duger inte” för att det finns så mycket i samhället som bygger upp den bilden. Exempelvis att killar får mer uppmärksamhet och plats i skolan. Det kanske också tyvärr kan vara en del av det stora problemet.

  70. matildus skriver: april 18, 20134:15 e m

    SÅ BRA!!

  71. Lisa skriver: april 18, 20134:18 e m

    FAN VAD VIKTIGT INLÄGG!! HEJA HEJA HEJA!

  72. Emma J skriver: april 18, 20134:19 e m

    Så jävla bra Hanna. Kudos!

  73. Machoman skriver: april 18, 20134:21 e m

    Det enda man blir kräkfärdig av är alla dina bortförklaringar och ursäkter på varför det inte
    finns lika många kvinnliga VD som manliga. Sluta skylla på ”strukturer” och annat trams.

    Kvotering är för handikappade. Dessutom finns det massor av andra grupper som missgynnas
    och som står längre fram i kön för att kvoteras än kvinnor.

    Jag förstår att du gillar kvotering eftersom du endast ”kvoterar” in inlägg som är positiva till dina
    egna åsikter.

  74. Pessimisten skriver: april 18, 20134:21 e m

    HanaPee, du har en poäng, men tyvärr så säger statistiken från scb inte hela sanningen.

    När man jämför kvinnor och mäns lön så räknar man i scb:s statistik i absoluta tal, Kvinnors lön i % av männens. Egentligen är det bättre att mäta lönen i relativa tal; vi bör väga in faktorer som utbildning, tid på arbetet osv. Ett ganska bra sätt är att göra en regressionsanalys på lönen, vi analyserar varför skillnaden finns (i den mån det går) istället för att bara konstatera en skillnad, och ser sen vilka parametrar som spelar störst roll för lönen.

    Här har du en länk till arbetsgivarverket som förklarar att löneskillnaden mellan kvinnor och män inom statlig sektor 2011 var endast 1,2%
    http://www.arbetsgivarverket.se/nyheter-press/nyheter/2012/utjamningen-av-loneskillnader-mellan-kvinnor-och-man-gar-snabbast-i-statliga-sektorn/

    Vill du se en ganska bra analysering av ”problemet” så finns det en i den här rapporten från medlingsinstitutet:
    http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden11.pdf

    En sak som man bör beakta när det gäller löneskillnaden mellan kvinnor och män är att vi lever i en marknadsekonomi och inte en planekonomi, lika lön för lika arbete är en sak vi bör sträva efter, men inte att kravlöst ge män och kvinnor samma lön oavsett arbetsbörda.

    tl;dr Kvinnors lön är i verkligheten 98,8% av männens i statlig sektor.

  75. Linn skriver: april 18, 20134:34 e m

    Blondinbella har varit min förebild i många år, men den senaste tiden har hon gjort mig besviken alltför många gånger. Hanna, du är nu en av mina största förebilder. Dina i inlägg och åsikter är alltid så otroligt bra och värdiga. Tack!

  76. Inkku skriver: april 18, 20134:37 e m

    Hej.

    Jättebra att du belyser en viktig fråga. Men precis som du påpekar i Blondinbellas blogg ”……. Men om du skriver ett sådant inlägg tycker jag att du borde läsa lite fler perspektiv på saken och kanske ta reda på lite fakta och statistik som stödjer dina påståenden och din åsikt…..”

    Du kanske ska kolla på statistiken du använder från
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/fler-johan-an-kvinnor-pa-vd-poster_7927138.svd
    och belysa förbättringen som varit! Ja, det är mer Johan är kvinnor på vd poster, MEN kvinnorna har ökat på bolagen! Av de bolag som tidigare inte haft kvinnor i styrelsen har minskat med 14 %! Antalet kvinnliga Vd:ar har ökat från9 till 14. Det är 50 % fler! Det säger just den artikeln du refererar till. Visst ökningen är inte dramatisk, men den finns! Det är ett steg i rätt riktning

    Jag som kvinna vill en dag sitta med i en styrelse och FAN heller ska jag åka snålskjuts för jag är kvinna! Jag vill inte vara den som sitter på en styrelsepost och har blivit inkvoterad! Jag vill inte åka räkmacka utan jag vill ha den platsen för jag är bäst. Är det en Johan som är bättre än mig då ska han få den platsen. Kanske vi ska ändra reglerna i idrott? Det är inte rättvist att killar är snabbare än oss och vinner alla guldmedaljer om vi skulle springa i samma lopp. Skulle du som kvinna njuta lika mkt av din guldmedalj bara för att du fick ett försprång än om du rättvist vann över honom?
    Jag kommer ställa mig bredvid Johan och springa i mina klackar och kämpa för att bli bäst. Och jag ska vinna för jag är bäst på det jag gör, inte för att en kvotering ska göra resultatet lika mellan män och kvinnor.

    Svar: Jag har inte skrivit något i blondinbellas blogg?

  77. LF skriver: april 18, 20134:38 e m

    Så glad över att det finns en bloggare med vett i skallen! Bra skrivit!

  78. [...] Läs även detta [...]

  79. Agnes skriver: april 18, 20134:54 e m

    Du är så jäkla bra Hanna, sluta ALDRIG skriva på din blogg. Du är en obeskrivligt stor inspiration.

  80. Evelin skriver: april 18, 20134:55 e m

    Det här inlägget sparar jag i bokmärkesmappen som heter ”Bra blogginlägg”, där jag samlar sådant som jag kan gå tillbaka till när jag behöver inspiration eller typ förnyat hopp för mänskligheten. Så du vet. Heja dig, Hanna!

  81. Nikolina skriver: april 18, 20134:57 e m

    SKulle du kunna göra mig en liten tjänst ? :) in på min blogg och rösta fram min söta bebis ? :)
    ankpung.blogg.se Tack på förhand

  82. Hanna skriver: april 18, 20135:06 e m

    Fantastiskt! Du är så modig och stark!

  83. Magdalena skriver: april 18, 20135:07 e m

    Bäst!!!!!!!

  84. inkku skriver: april 18, 20135:11 e m

    Får be om ursäkt. Verkar som en av dina följare har refererat till dig. (Lisa den 18 april, 2013 kl. 13:43 skrev: på inlägget ”Dagens utmaning”)

    Men anser fortfarande att du borde belysa den förbättringen som ändå varit.

  85. soldat skriver: april 18, 20135:27 e m

    Gillar tankarna, helt rätt att man inte ska finna sig i orättvisor!
    Men som du skriver är det lönen, och position på högre poster inom affärsverksamheter och börsnoteradeföretag. Kolla gärna in i försvarsmakten om du vill skriva om kvinnor som känner sig som offer.
    Kvinnor kvoteras in på alla dess möjliga poster, högt som lågt. Kanske inte allra högst upp men sveriges första officer på förband var ju 1980 talet. Klart att framsteg har sketts men tycker det har gått till absurdum, till den grad att det finns personal på ”tuffa”/”hårda” tjänser som kräver en utbildning som få får ens pröva och färra klarar av som kvoterad personal sätts på. Om man inte känner sig som ett offer, av helt annan orsak, så vill jag ju påstå att ignorance is a bless för den individen

  86. Jessica skriver: april 18, 20135:32 e m

    Välformulerat och konstruktivt debattinlägg i en spännande och viktig debatt. Tack för sin kloka ord!

  87. Malin skriver: april 18, 20135:36 e m

    ack! Tack för att du finns och sprider kunskap. Fina underbara människa. Jag älskar dig!

  88. karin skriver: april 18, 20135:41 e m

    Hamada Joakim: Vad menar du? Städar manliga städare fler rum per timme på jobbet än vad kvinnliga gör? Detta har jag i så fall aldrig hört talas om, jag trodde att bägge gick efter samma rullande schema – och i så fall borde de rimligtvis ha samma lön?

    Linus: På vilket sätt menar du att män är ”driftigare” biologiskt? Menar du att de är bättre på att genomföra saker? Det låter konstigt. Kvinnor och män har väl i alla tider bägge genomfört saker, men dessa saker har varit olika (män jagat, kvinnor plockat nötter typ). Dessa sysslor skiljer sig väl inte åt i driftighet? Du skriver också att kvinnor är ”sämre” på jobbet. På vadå (ja, förutom fysisk styrka)? Tjejer är idag bättre på exempelvis matematik och språk än vad killar är, och har bättre koncentrationsförmåga. Dessa förmågor är ju (till skillnad från fysisk styrka, där skillnaden mellan könen för ett kontorsjobb är helt irrelevant) väldigt viktiga i dagens arbetsmarknad. Hur menar du att kvinnor inom tjänstesektorn skulle vara ”sämre” än männen?

    Kanske menar du att män tar för sig mer? Ja, säkerligen. Detta tror jag är enormt beroende av uppfostran och miljö – att vi behandlar män och kvinnor olika. Om vi uppmuntrar män och kvinnor att de är precis lika bra och har samma rättigheter, skulle de med all säkerhet våga ta för sig lika mycket, och därmed, enligt din åsikt, ”vara värda” lika mycket betalt. Det vore väl fantastiskt, tycker du inte?

  89. Johanna skriver: april 18, 20135:43 e m

    ”det jag säger är att vi måste se den kvotering som faktiskt görs dagligen: hur män ständigt väljs framför kvinnor”

    Tack för att du tar upp och för den här diskussionen vidare :))

  90. Tessosan skriver: april 18, 20135:51 e m

    Så jävla bra! Det är alltid en skön och förlösande känsla att läsa (framförallt) dina och Lady Dahmers svarsinlägg på sånt som icke-pålästa personer, t.ex. Blondinbella, skriver.

  91. E skriver: april 18, 20135:53 e m

    Alltså vissa kommentarer ovan är så sjuka! Du är bäst hanna!

  92. Sofia skriver: april 18, 20135:53 e m

    Du är fantastisk Hanna! Du skriver så konkret och tydlig, utan att provocera.

  93. Linn skriver: april 18, 20135:57 e m

    Hanna <3<333<3<3<3<333

  94. Sus skriver: april 18, 20136:08 e m

    <3 <3 <3 Älskar dig genom cyberspace. Du sprider fantastisk kunskap. Stå på dig! <3

  95. Linn skriver: april 18, 20136:19 e m

    Och om hon nu skyller på att kvinnor har sämre självkänsla än männen borde hon ju föra resonemanget vidare och fråga varför. Det skulle väl ändå vara ett jävligt stort problem om kvinnor i så stor utsträckning har lägre självkänsla än män – och att det påverkar dem i karriären så oerhört mycket att statistiken ser ut på det sättet.

  96. Terese skriver: april 18, 20136:23 e m

    Jag blir kräkfärdig över Bellas otroligt trångsynta inlägg och totala brist på analys. HUR kan så många läsa hennes blogg och INTE reagera på dumheterna??? Blir lika förbannad varje gång jag är dum nog att bläddra igenom hennes blogg.

  97. Moa skriver: april 18, 20136:55 e m

    Du är så jävla bra och jag ser upp till dig så förbannat mycket, inte för att du ger mig någon slags önskan om att vara någon annan. Nej, jag ser upp till dig för att du vågar vara oredigerad och äkta. Det är så jävulusiskt starkt.

  98. Matilda skriver: april 18, 20136:58 e m

    Tack Hanna! Tack för att du sätter ord på exakt det jag tänker och känner när jag läser Blondinbellas inlägg. Jag var och lyssnade på Gudrun Schyman, Kakan Hermansson och Nour El-Refai häromdagen i Lund. Det var så härligt att vara i ett sammanhang där jag inte behövde försvara mig, där merparten av de som deltog tyckte och kände som jag. När jag läser BBs inlägg blir jag så ledsen och frustrerad över den verklighet vi lever i. Men så läser jag dina kloka inlägg och känner att det är fan i mig inte så nattsvart ändå! Jämlikhet är målet och feminismen är medlet!! Puss

  99. Nielsen skriver: april 18, 20137:15 e m

    Att folk blir upprörda över Bellas inlägg är rätt tragiskt. Eller rättare sagt, att bli upprörd utifrån den fakta som hanapee här friskt redovisar är så otroligt naivt och enkelspårigt.

    Bilda er en egen uppfattning istället för att följa med strömmen. Inse också att det finns folk som ser ut precis som dig och mig men har helt andra åsikter.
    Så istället för att spy på dessa personer, sätt er in i deras situation, försök förstå.

    Det meningslösa debattklimat (oavsett ämne) vi har i Sverige idag är direkt produkt av all denna idioti med smutskastning av meningsmotståndare och mobbaktivitet. I detta fall främst i kommentatorsfältet.

    Hanapee (feminist) och Bella (borgare) har båda dragit sitt strå till stacken på ett förhållandevis snyggt sätt och gett oss sin bild på det hela genom att belysa olika aspekter av det hela. Tänk nu lite själva och tänk på hela spektrumet, kan påminna om det finns bra många fler faktorer än antal män/kvinnor i styrelser, lönestatistik och att kvinnor har påstått mindre självkänsla.

    Personligen är jag man och emot kvotering – näthata mig inte snälla!

  100. Lisa skriver: april 18, 20137:24 e m

    Känns det inte lika onödigt att skriva upp mäklare och säljare då jag antar att dessa jobbar på provision? DÅ har det endast med drivkraft att göra då du tjänar en viss summa per sälj (oberoende av ditt kon………..) I det fallet har det väl ENDAST med arbetsvilja att göra och inte kön? OBEROENDE AV KÖN.

    Och förövrigt finns det yrken som kvinnor är mindre lämpade för och säkert vice versa. Jag jobbar inom den psykiatriska slutenvården och jag känner mig 100 gånger säkrare när mina kollegor är merparten män än merparten kvinnor. När vi måste immobilisera patienter av olika anledningar kan vi behöva vara fem kvinnor, men två män kan göra vårt jobb.. Och ja, då har vi redan försökt vara pedagogiska och prata och yadi yadi yadi. Psykotiska patienter skiter fullständigt i vad du säger :):)

  101. Frida skriver: april 18, 20137:25 e m

    AMEN!!!!!

  102. Fanny skriver: april 18, 20137:31 e m

    Så jävla bra skrivit!!

  103. Madde skriver: april 18, 20137:32 e m

    Heja heja heja!! Du är så bra Hanna! SÅ otroligt tacksam och glad att du bloggar och delar med dig av vad du tänker och tycker! Det behövs höras! Kärlek!

  104. Maja skriver: april 18, 20137:55 e m

    Isabella gör bort sig . Mycket bra skrivet !

  105. Lisa skriver: april 18, 20138:07 e m

    Aaaa hur farao delar jag det här inlägget på Facebook?

    Svar: Du gillar det bara <3 <3

  106. lina skriver: april 18, 20138:08 e m

    <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

  107. Clara skriver: april 18, 20138:10 e m

    Läste precis Isabellas inlägg och höll på att spy. Klickade sedan in hit för att till min förtjusning upptäcka att du kommenterat den på ett mycket bra sätt. Tack! Jag kommer att sova mycket bättre i natt.

  108. Nadine skriver: april 18, 20138:14 e m

    Herregud vad jag mår dåligt, jag blev på riktigt illamående och YR av vissa kommentarer här, likaså gjorde jag det stora misstaget att söka efter dig på flashback, och fick se vad de otroligt kloka människorna har skrivit om dig. Blir så trött i kroppen, i huvudet, i ögonen och i min punani. Trött på att det finns människor som inte ser längre än näsan räcker och på människor som inte tänker! Alls verkar det som. Det är klart alla ska få jobb och lön utefter vad de kan, vad de har för utbildning och erfarenhet. Men nu ÄR DET JU INTE SÅ. Nu får många kvinnor ett nej, tack vare att de heter Sara, Olivia eller Tina, istället för Sören, Oliver eller Tim. Och därför behövs det faktiskt könskvotering. Hellre får jag ett jobb på grund av att jag är kvinna (likaså som att männen får jobb för att de är män) än att inte få arbetet alls. Och så tror ju inte jag att när Börje, personalansvarig på ett stort mansdominerade företag, ska välja anställda och vet att ”nu borde jag ta in en kvinna för könskvoteringens skull”, så väljer inte han kvinnan med noll utbildning och noll arbetserfarenhet, utan han väljer säkerligen den kvinna som lämpar sig bäst för arbetet. DU ÄR BÄST HANAPEE OCH JAG ÖNSKAR VÄRLDEN VORE LITE BÄTTRE MED FLER SOM DIG! <3

  109. Klara skriver: april 18, 20138:46 e m

    Du är så jäkla bra Hanna! Heja!!

  110. Caroline skriver: april 18, 20138:59 e m

    Så bra skrivet! älskar när du skriver tänkvärda inlägg, men det är också skönt att varva med lite lättare läsning, bra kombo helt enkelt!
    Angående den missgynnande arbetsmarknaden tror jag att anonyma CV’n skulle hjälpa! :-)

  111. Fredrik Sahlin skriver: april 18, 20139:16 e m

    tänkande och analyserande är absolut inte er kvinnors starka sida ser man.

    ni ska inte ha samma – eller högre – lön; eftersom ni är jävla bimbos som enbart duger till att föda barn – ni kan inte lika bra som män så bara lägg ner erat egotrippade gnäll jävla pack.

  112. S skriver: april 18, 20139:18 e m

    Bästa Hanna! Vet du var (om) det går att hitta statistik kring jämförelser av mäns och kvinnors löner då kunskaper och erfarenheter är lika?

  113. Ellen skriver: april 18, 20139:39 e m

    Fredrik Sahlin. Jag tappar all tro på mänskligheten när jag ser vad du skriver. Jag önskar med all mitt hjärta att din kära mamma skulle läsa det där och bara känna en oerhörd skam över personen hon födde (det var ju trots allt det enda hon dög till).

  114. Linda skriver: april 18, 20139:48 e m

    Återigen Hanna! Tack för att du bidrar till medvetenhet, diskussion och i förlängningen ett bättre samhälle! Isabella skulle må gott av att tänka i ett större perspektiv och även kanske läsa på lite. Nätverksteorier kanske, att män gärna håller sina styrelser till herrklubbar för att det känns tryggt, att det finns en igenkänningsfaktor och att de litar på andra vita medelålders män eftersom de tror att alla tänker som de själva. Jag ska ta och diskutera lite extra mkt på jobbet imorn om våra viktig samhällsproblem! Tack igen för att du inspirerat!

  115. Frida skriver: april 18, 20139:57 e m

    Jag ramlade in på din blogg för första gången, så otroligt klokt! Heja dig, alla kvinnor och män som vill ha en jämnlik värd där alla har lika v ärde och rättigheter! Tack för en bra blogg!

  116. Olof skriver: april 18, 20139:57 e m

    Jag är helt för kvotering till styrelser. Så länge man på samma gång kvoterar till fängelser. Anledningarna till den stora snedfördelningen i båda grupper kan misstänkas ha en hel del med varandra att göra. Är det faktiska, mer eller mindre önskvärda, egenskaper så är ju fördelningen naturlig även om man kanske bör arbeta en del på sina rekryteringskriterier. Men är det strukturer som håller många kvinnor ute ur styrelserum och fängelser, då kanske kvotering kan föra samhället och jämställdheten framåt.

  117. Lisa skriver: april 18, 201310:11 e m

    Olof: om det är bevisat att män döms hårdare och får längre straff än kvinnor är det absolut viktigt att arbeta för att rättsystemet blir lika för alla. Men det är jag i alla fall inte varse om och din liknelse är rent ut sagt fånig och utan grund.

  118. Vendela skriver: april 18, 201310:15 e m

    Kramar till dig världens bästa<3

  119. Linnéa skriver: april 18, 201310:22 e m

    Finns även med i FN:s kvinnokonvention ; ; ” Artikel 4 – Tillfälliga åtgärder för att uppnå jämställdhet
    För att påskynda faktisk jämställdhet kan konventionsstaterna använda sig av tillfälliga åtgärder såsom kvotering och positiv särbehandling tills jämställdhet i fråga om möjligheter och behandling har uppnåtts.”

  120. catrina skriver: april 18, 201310:45 e m

    Det är så bra på alla sätt och vis läsa din blogg. För det första tände du en feminist-låga i 15 åriga mig för ett bra tag sen nu, och den bara växer. När jag läste Isabella inlägg höll jag inte alls med om vad hon skrev, och att sen minuterna efter få läsa hur du sätter ord på vad jag kände är otroligt. Du är en inspirationskälla och förebild, och du stöttar omedvetet (eller medvetet) tjejer som mig i utvecklingen av åsikter. Det är skönt att veta att någon annan tycker lika. oändligt många tack och ännu fler kramar

  121. Kro skriver: april 18, 201310:49 e m

    HEJA DiG HANNA!! Du skriver så tänkvärt och sätter ord på sånt man själv inte vet riktigt hur man ska säga. Tack för att du finns och orkar och fortsätter skriva om viktiga saker!

  122. josefine skriver: april 18, 201311:02 e m

    haha, blondinbella är ju så korkad.

    bra inlägg!

  123. Emma skriver: april 18, 201311:06 e m

    Sjukt bra skrivet Master!
    Och nästan 1000 likes på Facebook, grymt!

  124. Josefin skriver: april 18, 201311:34 e m

    Blir fan mörkrädd av kommentarer som säger att män är driftigare än kvinnor osv. vadå driftigare? Gå och lägg dig du inskränkte…. en kvinna måste vara dubbelt så driftig som en man för att ens ha en minimal möjlighet att ha samma lön som en man (som bara har mer lön för att han är just det – en man). Jag tackar gudarna för att det finns sådana som dig som är både duktiga talare och som orkar. Som orkar dessa evighetsdebatter med inskränkta personer. Sedan så finns det olika typer av könskvotering.

    Radikal könskvotering är då i mina ögon inte en hit (ifall en man och en kvinna har olika mycket kvalifikaitoner men man väljer den med lägst eftersom den har rätt kön för att jämna ut arbetsplatsen). Jo, visst. Det är en effektiv väg till att få jämnare könsfördelning och där med en mer jämlik arbetsplats. Men inte fasen kan man ”bota” könsdiskriminering med könsdiskriminering? Tack och lov är radikal könskvotering mindre vanligt än en mer rättvis könskvotering där båda har samma kvalifikationer för tjänsten och man väljer det underrepresenterade könet – en sådan könskvotering i min mening är en betydligt bättre väg att vandra. Att det sedan i vissa ENSKILDA fall handlar om att kvinnor inte vill/kan ta för sig kan säkert stämma och spela in dock med tanke på hur könsroller ser ut under vår uppväxt (tjejer ska vara tysta och killar ta för sig). Jag tycker ändå att blondinbella gör ett bra jobb då många lider av dålig självkänsla, dock är detta långt ifrån den enda förklaringen till löneklyftorna.

  125. frida skriver: april 19, 20137:16 f m

    BRA DÄR HANNA!!!!

  126. Anna skriver: april 19, 20137:43 f m

    Så länge vi tjejer inte startar lika många nya företag som killar gör kommer vi inte få lika mycket erfarenhet och kunskap om att driva företag. Istället för kvotering in i styrelser behövs att fler tjejer startar egna företag. Som det är idag startar killar dubbelt så många företag än tjejer. Klart de får ett försprång då. Men det är bara att börja starta företag tjejer. Alla riktiga feminister borde starta företag och visa att tjejer är lika driftiga och duktiga som killar på att driva företag.

  127. Fanny Jansson skriver: april 19, 20138:41 f m

    Taaaackarrrrrr! Äntligen någon som förstår.

  128. Kerstin skriver: april 19, 20138:42 f m

    Älskade, BÄSTA Hanna – tack för att du skriver om just detta. Läste Bellas inlägg och blev så besviken på hennes resonemang. Heja dig!

  129. anna skriver: april 19, 20139:40 f m

    WORD! Du är så jävla bra!!

  130. anna skriver: april 19, 201310:09 f m

    Det här med kvotering är så svårt. Det är verkligen äckligt att kvinnor är så pass underrepresenterade. Löneskillnaderna ska vi inte ens PRATA om. Och det är inte kvinnorna som ska få det ansvaret, utan alla – det är attityden gentemot detta som är fel fel fel. Dock råkar jag vara emot kvotering, för jag tycker verkligen att den som är mest lämplig för jobbet (utifrån personlighet, utbildning, meriter etc.) ska få det oavsett namn, kön, hudfärg, religion, sexualitet. Och om nu kvotering ska tillämpas, då ligger nog inte kvinnor i topp att prioriteras utan andra minoriteter. Men som sagt – överlag är jag emot kvotering. Sedan, som någon skrev här ovan, om två personer är lika meriterade och lika lämpliga, så är det ett stort steg om man där kan välja den som är underrepresenterad i företaget – men hur ofta blir det så egentligen?

    Säg att jag söker en tjänst i ett yrke där ”sådana som jag” är överrepresenterade och någon inte lika meriterad som jag väljs framför mig pga. kvotering, för att personen är t.ex. man eller mörkhyad eller någon annan underrepresenterad grupp i just det företaget – då skulle jag ha så svårt att bli glad för den personens skull. Jag skulle INTE se händelsen som ett slag för jämställdheten (jag är ju människa, och vi människor har egon – feminist eller inte). Jag skulle fortfarande bli snuvad på ett jobb jag borde ha fått p.g.a.. min lämplighet, som jag kanske har kämpat röven av mig för att få. Och om man ser det från andra hållet skulle jag inte vilja bli kvoterad in heller, för då skulle jag, eller ännu värre mina kollegor, ju veta att jag inte fick jobbet för att jag var bäst lämpad. Så det är attityden gentemot ALLA underrepresenterade som måste förändras – oerhört svårt ja, men som Fredrik ovan skrev så tror jag inte att kvotering är lösningen, utan ett plåster på såren. DÄREMOT, kan jag se syftet med att kvotera in i styrelser. Fast nu har jag skrivit så långt att jag inte orkar motivera det.

    Sedan måste jag framföra lite kritik mot dig Hanna. Vilket gör mig så ledsen, för jag ÄLSKAR verkligen denne lille blogg (dock med lite saknad efter alla sjukt roliga inlägg som förut dominerade, men nu ofta blir bortprioriterade för inlägg om genus och feminism – sjukt viktigt ja, men jag är ju som sagt människa och jag älskade att gå in här och vara säker på att jag skulle få skratta). Jag har flera gånger sett dig svara på kommentarer som inte håller med dig, och blir tyvärr (kanske felaktigt men jag uppfattar det så) besviken. Flera gånger, när någon inte tycker som dig, eller kritiserar någonting du har skrivit, så har svaret både en och två gånger blivit ”ta det inte så bokstavligt/ta det med en nypa salt” (när en kritiken faktiskt varit ganska rättfärdigad) och, något som gör mig ännu ledsnare, överlägset. I inlägget om Isabellas senaste inlägg där du nämnde typ att högerfolk inte är så feministiska, vilket många inklusive jag själv reagerade på, så fick de som påpekade detta ett ganska snäsigt och nedlåtande svar (hittar dock inte dess nu, går inte att bläddra mellan kommentarerna?). Lite snurrigt här på slutet kanske – men summan av kardemumman, jag tycker du är fantastisk och vi har många lika åsikter om jämställdhet (trots den inbitna moderat som jag är?) men den överlägsna ton du ibland kan få i dina svar på kommentarerna gör mig lite ledsen. Jag ser dig nämligen som en väldigt diplomatisk person som hellre diskuterar än debatterar, och skulle vara den första att erkänna om du skulle ha fel.

    Svar: Hej Anna! Vad himla synd att du tycker jag är snäsig, kanske är det svårt att få fram rätt ton i svaren? Ska försöka bli bättre på det :-) Det med högerfeminism tyckte jag att jag försökte svara pedagogiskt på, men det är svårt också eftersom dne kritiken höll jag verkligen inte med om, kändes bara som om de var några som nästan ville missförstå :-) Sen håller jag inte med dig om det du skriver om kvotering, men tror jag ska ta mig ännu ett inlägg till att förklara varför :-)

    Och just ja! Om du lyssnar på podden som kommer ut på söndag får du ett längre svar kring skillnader mellan höger- och vänsterfeminism :-)

    I övrigt hoppas jag att du försöker sätta dig in i min situation och hur det känns att ständigt ha människor som tycker/tänker om en. Det kan vara rätt påfrestande och ibland orkar jag verkligen inte. Får noll energi och känner mig bara less på allt tyckande, men vill samtidigt inte vara den som raderar kommentarer :-/

    Stor kram!

  131. Kaktuskalle skriver: april 19, 201311:31 f m


    Att tro att den typen av strukturer plötsligt är borta och att alla vita heterosexuella män med makt inte alls har något problem med att ge upp sina positioner är att blunda för verkligheten och dessutom för statistiken.

    VARFÖR ska vita heterosexuella män tvingas ge upp sina positioner? Varför ska dom tvingas ge upp dom till lesbiska kvinnor? Och kommer sedan de här kvinnorna ge bort sina positioner?

  132. [...] Lästips: HanaPees kommentar till Blondinbella och självklart Ugglans inlägg om hur kvinnor lär sig att anpassa sig. [...]

  133. Olof skriver: april 19, 20131:55 e m

    Lisa: Om det är samma agression och dominanssökande som leder till att fler män hamnar i både maktpositioner och konflikter med samhället så finns det en naturlig anledning baserad på faktiska skillnader i könen till fördelningen i både styrelser och fängelser. Det vill säga, även om bedömningen av egenskaper är oberoende av kön blir fördelningen sådan på grund av fördelningen av egenskaperna som leder individerna till sådana positioner.

    Men argumenationen för kvotering är att bedömningen av intagningen i grupperna _inte_ är baserad på egenskaper utan kön och (mer eller mindre medvetet) påtvingade roller. Om man då skall kvotera bör man i jämlikhetens namn göra det till både bättre och sämre utfall tills jämn fördelning mellan könen uppstår. Fler kvinnor skall få förebilder som leder dem till att söka sig till styrelser, och då bör ju på samma sätt fler få förebilder som leder dem att söka ett liv i kriminalitet.

    Vid kvotering spelar ju inte egenskaperna, agerandet och historiken den största rollen utan könet är det viktiga. Om det innebär att man vill ta in mindre kvalificerade kandidater till styrelser så måste man rimligtvis se mindre graverande förseelser som tillräckliga för strängare straff. Tills jämställdhet uppstått.

    Eller så kanske man kan dela ut testosteronsupplementer.

    Själv tror jag inte att skillnaden i könsfördelningen beror på könet utan på egenskaper och vill man ha ett annat utfall i fördelning bör man uppmuntra andra kriterier som grund för val (men utan hänsyn till kön!) samt se över samhällets värdering av positionerna. Men märk väl att antalet individer som faktiskt har egenskaperna och viljan är försvinnande liten inom båda könen; det är en liten liten klick män och kvinnor som ens är intresserade av den typen av positioner. Att det råkar bli ett fåtal fler individer inom det ena eller andra könet som söker sig dit är inte en indikation på diskriminering utan bara en fördelning av egenskaper.

    Men som sagt, jag kan ställa upp på kvotering. Om det sker till alla utfall. För att plocka russinen ur kakan och bara kvotera till de bra utfallen är ren könsdiskriminering.

  134. Anders skriver: april 19, 20131:58 e m

    Jag har försökt rekrytera ”dataspecialister” rätt länge nu och i den världen stämmer inte dina observationer. På 100 sökande finns max 4 tjejer. Det är överhuvudtaget extremt svårt att hitta kompetenta utvecklare men tjejerna ligger i regel ganska långt under medel i kompetens och utbildning. Det är upp till tjejerna att skaffa sig bättre utbildning och kompetens, ingen kvotering i världen kan ge detta. Trots det har de mycket större möjligheter att få jobb eftersom det skriks efter tjejer i branschen, dvs kvinnor väljs ständigt framför män, inte tvärtom som du påstår.

    Det är likadant inom de flesta tekniska yrken, de yrken det råder brist på personal inom. De yrken där lönerna pressas upp.

    Så antingen jobbar jag inom en bransch som skiljer sig från resten av verkligheten, eller så kanske ni skulle sluta jobba ”med *media*”…

  135. Mikaela skriver: april 19, 20132:43 e m

    Det är oerhört intressant att alla som gnäller emot i detta inlägg är *trumvirvel* MÄN! Trololololo och den där sahlin hoppas jag krockar i ett träd och dör. Hårt mot hårt.

    Svar: <3 önskar dig kärlek i livet så du slipper önska död åt andra.

  136. Camilla skriver: april 19, 20133:44 e m

    Hanna, du är fantastisk!!!!

    Anders, jag önskar att vi kunde byta skinn för en dag.

  137. Anders skriver: april 19, 20134:45 e m

    Camilla: Är du en kompetent programmerare som inte lyckats klättra i karriär och lön på grund av att du är kvinna, eller vad försöker du säga? Eller tror du att livet är en dans på rosor bara man är man? Norah Vincent bytte skinn, mer än en dag, och hon blev nästan galen.

  138. Emelie skriver: april 19, 20135:22 e m

    Vissa av kommentarerna här, blir mörkrädd?! FLASHBACK KRYP HEM TILL ER HÅLA!!!!!!!!!!!!!!!!!! (mvh inte lika diplomatisk som bästa Hanapee) Och vad är det alla inte fattar med att KVOTERING ENDAST SKER NÄR DE SÖKANDE HAR LIKADANA MERITER?!?!?! En blir inte ”inkvoterad” som kvinna om en är sämre än Johan!

  139. Malin skriver: april 19, 20135:51 e m

    Sen kanske blondinbella borde fundera över vad det är som orsakar denna dåliga självkänsla hos så många kvinnor. Det är ingen kvinnlig egenskap utan skapat av sociala strukturer där kvinnor gång på gång tvingas backa, där kvinnor gång på gång får veta att deras kunskap inte väger lika tungt som männens kunskap. Det är lätt för henne att säga att hon aldrig hindrats av män, precis som det var lätt för Simone de Beauvoir att säga att kvinnor bara måste ta av sig offerkoftan. Skakiga samhällsstrukturer rör främst de som inte är hårt förankrade, vilket de på toppen oftast är då de har cirka en miljon större möjligheter att förverkliga sig själva än de på botten. //En annan feministslyna

  140. Ellen skriver: april 20, 20139:28 e m

    Du är fasen den bästa bloggaren någonsin. Du är bäst. Tack för att du bloggar om så otroligt viktiga saker. Är själv en feminist som ibland oroar mig för mycket och kan ”övertänka” saker och det är väldigt skönt med en bloggare som är öppen om både bra och dåliga saker i livet :) Du ger styrka. Kram!!

  141. Alex skriver: april 21, 20135:25 e m

    Tänkte försöka kasta lite objektivt, nationalekonomiskt ljus över det här. Jag tog i veckan del av studier som utförts kring det här. Det bör nämnas att den ena gjordes i USA och den andra sträckte sig från Afrika till Asien, men kanske har de någon slags relevans i Sverige också.

    Den ena studien (USA) gjordes av Bettsy Stevenson m.fl (University of Michigan, tidigare Department of labor). Den behandlade lönespridningen mellan män och kvinnor och kom fram till att kvinnor var mindre benägna att be om en löneförhöjning än män. De var också mindre benägna att kämpa (i brist på ett bättre ord) för en likvärdig ingångslön.

    Vad kan detta bero på? Som den andra studien säger så skulle det mycket väl kunna ha att göra med kulturen, vilket inte är så förvånande.

    Den andra studien, vars frontfigur jag inte kommer ihåg namnet på just nu, ville titta på hur män respektive kvinnors risktagande och tävlingsinriktning påverkades av samhällsstrukturen. De utförde ett test i ett fundamentalt patriarkalt samhälle (en stam i Afrika) och ett fundamentalt matriarkalt samhälle i Asien (norra Indien om jag inte missminner mig). Testet var enkelt och gick ut på att varje individ i stammen skulle kasta tio tennisbollar i en hink. De kunde välja att få en viss summa pengar för varje träff, eller att tävla mot en okänd individ för en totalt högre summa pengar om de lyckades få ett högre antal träffar.

    För att förklara resultatet snabbt så var männen i det patriarkala samhället mer benägna att ”ta spelet” än kvinnorna. Motsatsen gällde i det matriarkala samhället. Skillnaden var betydande. I till exempel det matriarkala samhället så var det 51% av kvinnorna som spelade och 28% utav männen.

    Det är svårt att dra fasta slutsatser av dessa två, oberoende, forskningsstudier. Det är dock kanske rimligt att anta att kvinnor är mindre benägna att kämpa för en högre lön, men att det i slutändan beror på att västvärlden i synnerhet är patriarkal. Det jag försöker säga är att forskningen pekar på en del Isabella och en del Hanna.

  142. Elin skriver: maj 6, 201311:45 e m

    Tack för ett ruskigt bra inlägg!

Skriv en kommentar